مشاهده
8181 +

بالا بردن حس قدردانی در کودکان کمک میکنه تا در آینده در زندگی احساس رضایت داشته باشند و همیشه شاد باشند.اینکه کودک یاد بگیرد تا قدردان باشه چیزی نیست که با گفتن و نصحیت عملی بشود. در این مقاله توضیح می دهیم چطور با بازی و سرگرمی و الگو بئدن این حس قدرشناسی را در کودک تقویت کنیم تا فردی شاد و موفق باشد.

 بالا بردن حس قدردانی در کودکان

چرا قدردانی کردن برای سلامت روح و روان خوب هست؟

حس قدردانی برای کودکان و خود شما خوب هست.قدردانی کردن باعث می‌شود شما در زندگی شادتر و راضی‌تر باشد و روابط اجتماعی قوی داشته باشید.هنگام حق شناسی ما از اتفاقات مثبت زندگی لذت می‌بریم و وقتی حس حق شناسی خودمان را به دیگران ابراز می‌کنیم، یک ارتباط قوی با آنها برقرار می‌کنیم.هر چه ما بیشتر قدردان محبت دیگر باشیم، خودمان بیشتر سعی در کمک و یاری رساندن به دیگران داریم و روابط دوستانه بیشتری داریم و کمتر تنها خواهیم بود.

از فواید تاثیر قدردانی کردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس مثبت بیشتر
  • لذت بردن از تجربه‌های خوب
  • بهبود سلامتی
  • مقابله با سختی
  • ایجاد ارتباطات قوی

قدردانی برای کودکان سن پیش دبستانی به این معنی هست که چطور و چه زمانی به بقیه بگوییم “ممنون”. والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند تا تشخیص بدهند چه افرادی، چه مکانهایی، آیینی و اتفاقاتی باعث می‌شود تا احساس قدرشناسی داشته باشند.نظیر بازی با اسباب بازی مورد علاقه، تاب بازی در پارک یا کتاب داستانی که مادربزرگ برایشان می‌خواند.

با مطرح کردن خاطرات خوب ذهن کودک را به سمت قدرشناسی هدایت کنید.خاطره زمانی باشد که لبخند بر روی لبان شما نقش بسته هست.کمی که کودک شما بزرگتر شد، دامنه قدردانی می‌تواند بزرگتر شود و شامل شناخت موقعیتهایی باشد که مردم به روش‌های بزرگ یا کوچک بهم کمک می کنند.

کودکان را راهنمایی کنید تا کمک کننده‌ها را در مدرسه و اجتماع تشخیص دهند.از جمله افرادی که سخت کار می‌کنند اما ساکت هستند و نادیده گرفته می‌شوند.از کودک‌تان بخواهید دنبال روش‌هایی بگردد تا حس قدرشناسی خودش را نسبت به آنها ابراز کند. تجلیل از قهرمانان گمنام برای پیدا کردن راه‌های تشکر به کودکان الهام می‌دهد.سر زدن به جانبازان جنگی هدیه دادن به پدربزگ‌ها و مادربزرگ‌ها مواردی هستند که می‌توانید با کودکان انجام دهید.روش‌های قدردانی کلامی یا نوشتاری نظیر نوشتن یک عبارت تشکر آمیز بر روی کارت هست.

الگو بودن بهترین روش آموزشی هست.برای همین شما والدین خودتان اولین الگو در بیان حس قدردانی از دیگران، محیط و طبیعت باشید.

با بازی و سرگرمی آموزش حس قدرشناسی به کودکان کمی جالب و هیجان انگیز کنید.یک شیشه قدرشناسی درست کنید.تنها چیزی که نیاز دارید یک شیشه خالی مربا و تعدادی مهره یا نگین هست.از کودک‌تان بخواهید هر دفعه که احساس قدرشناسی داشت یکی از مهره‌ها را داخل شیشه بیندازد.از او بپرسید، چه چیزی باعث شد امروز بخندی؟ چه اتفاق خوبی امروز برایت افتاد؟ چه کسی به شما کمک کرد؟

این سوالات را از خودتان هم بپرسید و به کودک‌تان هم یاد دهید که چطور در موردش فکر کند و به ازای هر پاسخ یک مهره داخل شیشه بیندازد.آخر شب که همه دور هم جمع شدید، شیشه‌ها را آورده و در موردش صحبت کنید.شاید کودک نوپا و کوچک شما بیشتر به خوردنیهای روی میز اشاره کند.مثلا اگر پرسیدید چه چیزی شما را خوشحال می‌کنه به پرتقال روی میز اشاره کند و کودک کمی بزرگتر پیش دبستانی شما به افرادی که در مهد کودک به او کمک کردند یا بازی که دوست داشته اشاره کند.یا لحظات ساده‌ای نظیر بازی با خواهر یا برادرش برایش خوشایند باشد.

این یک شیشه خارق‌العاده‌ای هست.همه شادی کودک شما را به نمایش می‌گذارد و یک تمرینی برای او هست تا حس قدردانی بطور منظم با افراد خانواده در میان بگذارد.برای خود شما هم برای روزهایی که خسته هستید یا فشار کاری زیادی داشتید، یک تمرین عالی هست تا کمی تامل کرده و به یاد خاطرات خوبی بیفتید که زندگیتان را پر کرده است.

چند روش برای بالابردن حس قدردانی در کودکان:

الگو بودن

کودکان دنباله رو روش بزرگترها هستند.در تعاملات روزانه از کلمه “ممنون” با صدای بلند زیاد استفاده کنید.از صندوقدار فروشگاه گرفته تا معلم مدرسه، نگهبان پارکینگ، رفته‌گر محله، کسی که در را برایتان باز نگه می‌دارد، گارسون رستوران و اعضای خانواده تشکر کنید.نشان دهید که شما نسبت به محبت دیگران حق شناس هستید و کودک‌تان را تشویق کنید که شما را همراهی کند.

تشکر کردن از خود کودک‌تان هم خیلی مهم هست.زمانیکه اتاقش را مرتب می‌کند یا در انجام کاری به شما کمک می‌کند و رفتار مثبتی انجام می‌دهد، اجازه بدهید تا متوجه شود که مورد قدردانی شما قرار گرفته هست.

%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c

وقتی یادداشت تشکر برای کسی می‌نویسید از کودک‌تان بخواهید در انتها او هم چند کلمه‌ای اضافه کند.اگر کودک شما هنوز کوچک هست و نوشتن نمی‌داند، یک نقاشی کوچک پای یادداشت بگذارد.برای بچه‌های بزرگتر بخواهید، خودشان یک کارت تشکر بنویسند و یا برای تشکر از افرادی که در تماس با آنها هستید، نظیر مربی ورزش، معلم مدرسه و هر کس تاثیر گذار دیگر یک هدیه درست کنید.

صحبت کردن

برای بعضی از کودکان خصوصا کودکان نوپا و کوچک که در درک احساسات و هیجانات مشکل دارند، بهتر هست از روش صحبت کردن، استفاده کنید.در مورد این صحبت کنید که حس قدردانی چه تاثیری بر دیگران می‌گذارد.از کودک‌تان بپرسید که وقتی کسی برای کار خوبی که انجام دادی ازت تشکر می‌کند، چه حسی داری؟ و وقتی تشکر نمی‌کند، چه حسی داری؟

پرداختن به احساسات خود کودک شما کمک می‌کند تا بهتر متوجه تاثیر رفتارش بر روی دیگران شود و این موضوع درک تاثیر مثبت حس قدردانی کردن را برای کودک شما راحتر می‌کند.

%d8%aa%d8%b4%da%a9%d8%b1اشتراک عشق

کودک‌تان را تشویق کنید تا به افرادی فکر کند که به او کمک می‌کنند.آشپزی که کیک مورد علاقه‌اش را می‌پزد، باغبانی که درختهای پارک را آبیاری می‌کند، بستنی مورد علاقه‌اش و هر چیز دیگری که دور و برش می‌بیند و زیبا هست در موردشان فکر کند.

نام بردن نعمتهای خدا

در قرآن بطور منظم پند داده شده که نعمتهای خدا را ببیند و شکر گذار باشید.این مهم هست که ما این رفتار را مکرر با صدای بلند با کودکان داشته باشیم.وقتی در دل مشکلات راهی خدا پیش روی شما قرار می‌دهد، برای کودک‌تان توضیح دهید و نشان دهید همه اینها از لطف و کرم خدا هست.این یک حقیقتی هست که ما حتی بزرگترها گاهی دیدن نعمتهای خدا را فراموش می‌کنیم و نیاز هست تا بارها و بارها یادآوری آنها برای ما و کودکان تکرار شود.

هر روز 3 رخداد خوب با هم به اشتراک بگذارید

در انتهای هر روز از کودک‌تان بخواهید، 3 چیزی که در روز خوشحالش کرده، اتفاق خوبی بوده یا هر چیزی که بخاطرش قدردان هست را مطرح کند و فراموش نکنید که خودتان هم این تمرین را اجرا کنید تا یک الگو برای ادامه باشید.این تمرین را بطور منظم انجام دهید.

استفاده از کتاب داستان

داستان ها همراه با قهرمان‌هایی هست که برای کودکان دوست داشتنی هستند.کودکان معمولا از زبان دیگران بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند، پس داستانها را برای بچه‌ها بخوانید و در مورد قهرمانان و کارهایی که انجام دادند، صحبت کنید.

 

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi