مشاهده
13105 +

علم رباتیک اگر شما یک متفکر کوچکی در خانه دارید که عاشق سر در آوردن از طرز کار وسایل الکتریکی هست و همه چیزها را از هم جدا می‌کند و دوباره سر هم می‌کند یا اینکه با سوالهای چرا و چگونه اینها کار می‌کنند؟ ذهنشان درگیر هست، فعالیتهای مهندسی فرصت عالی برای مشغول نگه داشتن ذهن کنجکاو آنها درباره طرز کار چیزها هست. در مطلب امروز یک اسباب بازی با کمک علم رباتیک می‌خواهیم، بسازیم. این روزها سرعت رشد علم رباتیک در جهان بسیار چشمگیر است و یکی از شاخه‌های آموزشی برای پرورش خلاقیت و شکوفایی استعداد کودکان، علم رباتیک هست. رباتیک یعنی علم طراحی، ساخت و کاربرد ربات است.بچه ها در کلاس هنر با کاردستی و هنر آشنا می‌شوند ولی چه عالی اگر کاردستی و هنر را با الکترونیک و رباتیک ترکیب کنیم.نتیجه ترکیب این دو ا...

علم رباتیک

اگر شما یک متفکر کوچکی در خانه دارید که عاشق سر در آوردن از طرز کار وسایل الکتریکی هست و همه چیزها را از هم جدا می‌کند و دوباره سر هم می‌کند یا اینکه با سوالهای چرا و چگونه اینها کار می‌کنند؟ ذهنشان درگیر هست، فعالیتهای مهندسی فرصت عالی برای مشغول نگه داشتن ذهن کنجکاو آنها درباره طرز کار چیزها هست. در مطلب امروز یک اسباب بازی با کمک علم رباتیک می‌خواهیم، بسازیم.

این روزها سرعت رشد علم رباتیک در جهان بسیار چشمگیر است و یکی از شاخه‌های آموزشی برای پرورش خلاقیت و شکوفایی استعداد کودکان، علم رباتیک هست.

رباتیک یعنی علم طراحی، ساخت و کاربرد ربات است.بچه ها در کلاس هنر با کاردستی و هنر آشنا می‌شوند ولی چه عالی اگر کاردستی و هنر را با الکترونیک و رباتیک ترکیب کنیم.نتیجه ترکیب این دو از کودک شما یک شخصیت هنرمند و اهل فن می‌سازد که با ساخت کاردستی دست ساز خودش و اضافه کردن قطعات الکتریکی یک ربات ساخته است.

برای بیشترن دانشتن اهمین رباتیک اینجا کلیک کنید.

کاردستی ربات امروز مناسب برای همه گرو‌های سنی است.برای بچه‌های کوچکتر و پیش دبستانی نتیجه کار اسباب بازی ربات جالبی هست و دخالت آنها در مراحل ساخت ذهنشان را درگیر می‌کند و برای دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی بهترین فرصت برای پر کردن اوقات فراغت با علم آموزی هست.

چه نیاز است:

  • 2 رشته سیم
  • یک موتور 3v (آرمیچر)
  • یک باطری AA
  • 3 دانه تسبیح یا مهره
  • 2 یا بیشتر تکه صفحه فومی
  • تعدادی پا(شما از ابزار مختلفی برای پای ربات می‌توانید، استفاده کنید مثلا گیره کاغذ یا سر مسواک)
  • چسب حرارتی یا چسب مایع

بخاطر استفاده از چسب حرارتی و اگر لازم بود لحیم حتما با نظارت بزگتر ساخت ربات کاردستی انجام شود.

روش درست کردن کاردستی با علم رباتیک :

محکم کردن باطری به موتور شما :

صفحه فومی بزرگتر را بر روی سطح فلزی موتور چسب بزنید و باطری بر روی سمت دیگر صفحه فومی بچسبانید.

رباتیکعدم تعادل:

روش انجام این مرحله کمی دلخواه هست.شما می‌خواهید، موتور را در حالت عدم تعادل در آورید.پس این مرحله حتما انجام دهید.یک تکه کوچک از صفحه فوم را به سر موتور وصل کنید تا ربات شما حالت عدم تعادل پیدا کند.این مرحله را با یکی از مهره‌ها هم می‌توانید، انجام دهید.چند دقیقه‌ای صبر کنید تا خشک شوند.

کاردستی-رباتیکپاها :

در این مرحله باید پاهای ربات را به زیر موتور وصل کنیم.اگر از سر مسواک برای پا استفاده می‌کنید، لازم هست، بین مسواک و موتور یک فوم بچسبانید.برای گیره کاغذ هم مدلی که در عکس های اتتهای مطلب می‌بینید، گیره را باز کرده و به زیر موتور چسب بزنید. بعد صبر کنید تا خشک شوند

ساخت-رباتاتصال به موتور:

این مرحله را شما با پیچاندن یا لحیم کاری می‌توانید، انجام دهید.فقط حالت لحیم کاری کمی طول عمر ربات شما بیشتر می‌کند.تکه‌های سیم را برداشته و یک سر هر کدام را بر روی سطح فلزی موتور لحیم کنید.

ربات

تا این مرحله نتیجه کار ربات شما شکل زیر هست.

علم-ربانیک

وصل کردن باطری:

با کمک چسب حرارتی یک سر یکی از سیم‌ها را به یک سر باطری وصل کنید.این مرحله خیلی مهم هست که بین سیم و باطری تماس برقرار باشد، مقدار زیاد چسب حرارتی ممکنه مسیر جریان را قطع کند.اگر فکر می‌کنید لازم هست بجای چسب حرارتی از نوار چسب الکتریکی استفاده کنید.

کاردستی-برقیچشم‌ها:

وقت چشم ربات هست.دو مهره را برداشته و بچسبانید(سر باطری جای مناسبی هست)

رباتیک-کودکان

ارتباط آخر:

حالا وقت حرکت انداختن ربات هست.سر سیم دوم را برداشته و به سر باطری که سیم نچسباندیم با نوار چسب وصل کنید.در این مرحله دیگه نیازی نیست از چسب حرارتی استفاده کنید تا هر زمانی که خواستید موتور ربات را خاموش یا روشن کنید.

کاردستی-ربات

این هم ربات اسباب بازی شما که ساخته شد.

رباتیک

robotic
فیلم ربات اسباب بازی

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi