مشاهده
21733 +

بلند کردن یخ با نخ از یک لیوان آب بدون اینکه دستتان خیس شود و یا از قاشق کمک بگیرید به نظر غیر ممکن هست درسته؟ ولی با علم همه چیز ممکن هست.اساس کار شعبده بازها هم ممکن کردن غیر ممکن‌ها هست. با انجام این آزمایش علم فیزیک شما ادعا کنید که یخ جادویی دارید.با تکه‌ای نخ، یخ را بلند کنید.در فصل زمستان حتما دیده‌اید که بر روی یخ‌ها در پیاده رو نمک می‌پاشند، یا بعد از باریدن برف سطح خیابانها نمک پخش می‌کنند.جواب همه این سوالها را در ادامه داریم.می‌خواهیم آزمایش علمی زمستانی را به داخل خانه‌هایتان بیاوریم. ترفند بلند کردن یخ با نخ را به اسم ماهیگیری یخی نام گذاری می‌کنیم.این فعالیت علمی برای همه بچه ها جالب هست شاید کودکان کوچکتر دلیل علمی آن را کمتر متوجه شوند ولی ذیدن آن جالب و چالش برانگیز هست. ...

بلند کردن یخ با نخ از یک لیوان آب بدون اینکه دستتان خیس شود و یا از قاشق کمک بگیرید به نظر غیر ممکن هست درسته؟ ولی با علم همه چیز ممکن هست.اساس کار شعبده بازها هم ممکن کردن غیر ممکن‌ها هست.

با انجام این آزمایش علم فیزیک شما ادعا کنید که یخ جادویی دارید.با تکه‌ای نخ، یخ را بلند کنید.در فصل زمستان حتما دیده‌اید که بر روی یخ‌ها در پیاده رو نمک می‌پاشند، یا بعد از باریدن برف سطح خیابانها نمک پخش می‌کنند.جواب همه این سوالها را در ادامه داریم.می‌خواهیم آزمایش علمی زمستانی را به داخل خانه‌هایتان بیاوریم.

ترفند بلند کردن یخ با نخ را به اسم ماهیگیری یخی نام گذاری می‌کنیم.این فعالیت علمی برای همه بچه ها جالب هست شاید کودکان کوچکتر دلیل علمی آن را کمتر متوجه شوند ولی ذیدن آن جالب و چالش برانگیز هست.

چه نیاز دارید:

  • یک لیوان پر آب
  • چند تکه یخ
  • نمکدان پر
  • یک رشته نخ

روش ترفند بلند کردن یخ :

  • یخ‌ها را داخل لیوان آب بیندازید.
  • حالا از دوستانتان یا والدین بخواهید با نخ سعی کنند یخ ‌ها را بلند کنند.نمی‌توانند!!
  • کمی نمک بر روی سطح یخ ها بپاشید.برای یک دقیقه صبر کنید و حالا…
  • بخ را داخل آب بیندازید تا روی سطح یخ‌ها باشد و ببینید که چه صیدی کردید.درسته یخ‌ها به نخ چسبیدند.سر نخ را بکشید تا یخ بلند شود.

یخ-و-نمک

چه اتفاقی افتاد:

وقتی نمک بر روی یخ ریخته می‌شود آنرا آب می‌کند.و وقتی ما از مقدار کمی نمک استفاده می‌کنیم مانند ترفند الان بالافاصله آب دور یخ سریع شروع به یخ زدن می‌کند.این یعنی نخ بین یخ اصلی و پوسته یخ جدید گیر می‌کند.نخ به یخ می‌چسبد. با کشیدن سر نخ یخ بلند می‌شود.

چرا نمک باعث آب شدن یخ می‌شود:

وقتی نمک با یخ ترکیب می‌شود به پایین‌ترین نقطه انجماد می‌رسد.معمولا آب در صفر درجه سلسیوس (32F) یخ می‌زند.اما وقتی با نمک ترکیب شود، در پایین‌ترین نقطه انجماد هست.علت هم این هست که اضافه کردن ناخالصی به یک حلال خالص نقطه ذوب ماده و یا همان نقطه انجماد حلال را کاهش می دهد.این جمله در عبارتی ساده‌تر یعنی یخ آب می‌شود.به همین دلیل در زمستان بر روی یخ‌ها نمک می‌پاشند.

در مطلبی که قبلا در شید شاد داشتیم “چه چیزی باعث می‌شود یخ سریعتر ذوب شود؟ ” بیشتر با تاثیر مواد مختلف در پایین آمدن نقطه ذوب آشنا میشوید.

5 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه