مشاهده
24909 +

انعکاس و شکست نور یک کار خارق‌العاده با آب جادویی ... البته هیچ آب جادویی در کار نیست بلکه پشت پرده داستانی از علم فیزیک هست ولی خوب کلی همه را غافلگیر خواهید کرد. چه نیاز دارید: روش تردستی با انعکاس و شکست نور : یک فلش بر روی یک کاغذ بکشید و کاغذ را پشت یک شیشه مربای گرد خالی قرار دهید.از همه بخواهید به جهت فلش نگاه کنند و چشم بر ندارند. یک پارچ آب برداشته و اعلان کنید، این آب قدرت جادویی دارد. لیوان را با آب پر کنید.وقتی آب از فلش رد شد چه اتفاقی می‌افتد؟ الان همه چشمهایشان را می‌مالند!! چی شد؟ آیا اشتباه می‌بینند یا نه واقعا جهت فلش عوض شده هست؟! جالبه نه؟ بله جهت فلش عوض می‌شود. فیلم تردستی شکست نور را ببینید. دلیل علمی دلیل علمی این اتفاق یک اصل در ...

انعکاس و شکست نور

یک کار خارق‌العاده با آب جادویی … البته هیچ آب جادویی در کار نیست بلکه پشت پرده داستانی از علم فیزیک هست ولی خوب کلی همه را غافلگیر خواهید کرد.

چه نیاز دارید:

  • لیوان گرد یا شیشه مربای گرد
  • کاغذ
  • ماژیک
  • پارچ آب

روش تردستی با انعکاس و شکست نور :

  • یک فلش بر روی یک کاغذ بکشید و کاغذ را پشت یک شیشه مربای گرد خالی قرار دهید.از همه بخواهید به جهت فلش نگاه کنند و چشم بر ندارند.
  • یک پارچ آب برداشته و اعلان کنید، این آب قدرت جادویی دارد.
  • لیوان را با آب پر کنید.وقتی آب از فلش رد شد چه اتفاقی می‌افتد؟ الان همه چشمهایشان را می‌مالند!! چی شد؟ آیا اشتباه می‌بینند یا نه واقعا جهت فلش عوض شده هست؟!
  • جالبه نه؟ بله جهت فلش عوض می‌شود.

فیلم تردستی شکست نور را ببینید.

دلیل علمی

دلیل علمی این اتفاق یک اصل در فیزیک به نام” شکست نور یا خم کرن نور” هست.

وقتی آب در لیوان منحنی یا شیشه مربا ریخته می‌شود یک لنز درست می‌شود، این لنز پرتوهای نور تصویری که شما می‌بینید را خم می‌کند و تصویر برعکس می‌شود. گذر نور یا انعکاس نور از آینه و عدسی‌ها به این شکل هست.

از طرفی وقتی نور از یک ماده با یک چگالی به یک ماده دیگر از چگالی‌های مختلف دیگر عبور می‌کند، خم یا شکسته می‌شود، در اینجا عبور نور از هوا به آب و دوباره از آب به هوا هست.

سوال:

  • آیا فاصله کاغذ به لیوان در نتیجه فرقی دارد؟
  • آیا شکل لیوان یا شیشه و مربع یا گرد بودن آن مهم هست؟

برای درک بهتر پدیده شکست نور دو مدل دیگر آزمایش برای شما داریم:

1- با کمک سطح مقعر یک قاشق(سطح فرو رفته) نمایشی از انعکاس تصویر وارونه‌ای را داریم.دلیل علمی آن برای این هست که در سطح مقعر امواج نور در قسمت‌های مختلف قاشق با زوایای متفاوتی برخورد می‌کند و همه آنها یک شکست کوچک متفاوتی دارند،همانند کاری که یک آینه مقعر انجام می‌دهد.

شکست-نور

2- باز با یک لیوان آب و قرار دادن یک شیء مثل مداد شکست نور را مشاهده کنید.

پرتوی نور از یک محیط شفاف هوا به محیط شفاف دیگر آب وارد می‌شود(موادی که نور از آنها عبور می‌کند مثل آب، هوا و شیشه اجسام شفاف می‌گویند).به دلیل چگالی بیشتر آب(بیشتر بودن تعداد مولکولهای آب در واحد حجم) نسبت به هوا پرتوهای نور در سطح جدایی دو محیط هنگام ورود به آب از راه هوا شکسته می‌شود.

آزمایش-شکست-نور

حالا بهتر با بازتاب نور آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر آزمایش شکست نور را ببینید.

به بهانه انجام تردستی و شعبده بازی انعکاس و شکست نور شما فرصتی دارید تا کودکتان را با مفاهیم انعکاس، مقعر، زاویه، ماده، چگالی و خطای دید آشنا کنید.از لحاظ درک مفهوم علمی شاید برای کودکان نوجوان قابل درک باشد ولی بچه های کوچکتر حتی پیش دبستانی و دبستانی هم از انجام این آزمایش تردستی لذت خواهند برد و برایشان شگفتی دارد.

5 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه