مشاهده
7644 +

مهارت فکر کردن و قدرت حل مسئله کمک می‌کند تا کودکان قدرت تشخیص درست از نادرست را فرا گیرند، بشکل منتقدانه در مورد یک مسئله و یا مشکل با دیدی باز نگاه کرده و دنبال راه‌ حل‌های جایگزین باشند.راه‌های زیادی برای تشویق کودکان به استفاده و توسعه قدرت حل مسئله وجود دارد.از جمله می‌توان به پازل و معماها و یا فعالیت‌هایی اشاره کرد که نیاز به استدلال و منطق دارند.  فراهم کردن زمینه‌هایی برای فکر کردن خارج از چارچوب و انجام فعالیت‌هایی با راه حل‌های چالش برانگیز همگی در طولانی مدت منفعت‌های فراوانی را برای کودکان به همراه دارد. برای اینکه کودکان متفکران خوبی باشند باید باور کنند که فکر کردن جالب هست و بخواهند که خوب فکر کنند. والدین و معلمین باید مهارت فکر کردن را در سالهای اولیه همراه با تفریح و بازی...

مهارت فکر کردن و قدرت حل مسئله کمک می‌کند تا کودکان قدرت تشخیص درست از نادرست را فرا گیرند، بشکل منتقدانه در مورد یک مسئله و یا مشکل با دیدی باز نگاه کرده و دنبال راه‌ حل‌های جایگزین باشند.راه‌های زیادی برای تشویق کودکان به استفاده و توسعه قدرت حل مسئله وجود دارد.از جمله می‌توان به پازل و معماها و یا فعالیت‌هایی اشاره کرد که نیاز به استدلال و منطق دارند. 

فراهم کردن زمینه‌هایی برای فکر کردن خارج از چارچوب و انجام فعالیت‌هایی با راه حل‌های چالش برانگیز همگی در طولانی مدت منفعت‌های فراوانی را برای کودکان به همراه دارد. برای اینکه کودکان متفکران خوبی باشند باید باور کنند که فکر کردن جالب هست و بخواهند که خوب فکر کنند. والدین و معلمین باید مهارت فکر کردن را در سالهای اولیه همراه با تفریح و بازی به کودکان آموزش بدهند.

بازی وازه‌ها

کاربرگ بازی واژه‌ها به کودکان کمک می‌کند تا در مورد دنیای اطراف و واژه‌ها بیشتر فکر کنند و در تفکری عمیق فرو رفته و یک فعالیتی برای تقویت تفکر انتقادی سرتاسر جالب هست.

از کودکان بخواهید تا عمیقا فکر کنند و 20 لغت را که از همه ضروری‌تر هست، یادداشت کنند و در انتها با استفاده از این 20 لغت یک پاراگراف بنویسند.

اگر این فعالیت را در کلاس اجرا می‌کنید به هر کدام از بچه‌ها یک برگه از کاربرگ را بدهید و بخواهید تصور کنند در دنیایی که زندگی می‌کنیم، فقط 20 تا لغت وجود دارد که بدون آنها نمی‌توان زندگی کرد و همینطور برای بیان خودشان ضروری هست.آنها را بر روی کاربرگ یادداشت کنند.و یک پاراگراف با این 20 لغت بنویسند،می‌توانند هر چند بار که خواستند از لغات استفاده کنند ولی خارج از آنها لغت جدیدی اضافه نکنند.

 

وقتی همه لغاتشان را خواندند بچه‌ها وقتی می‌بینند چقدر لغات زیاد دیگری بوده که ضروری هستند و آنها را جا انداختند کلی غافلگیر می‌شوند.

 

دانلود کاربرگ

کاربرگ های بیشتری از تفکر انتقادی را ببینید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi