مشاهده
4283 +

قصه گویی برای کودک کودکان با قصه زندگی می‌کنند در ماجراهای آن درگیر شده و قوه تخیل آنها پرورش پیدا می‌کند.پس با بیان قصه‌های قوی و قصه گویی که از ظرافت ادبی نیز برخوردار است، می‌توان علاوه بر تاثیر هدف‌های پرورشی قصه بر کودک، موجب رشد حس زیبا شناسی در او نیز شد. در زیر به چند نکته اساسی در قصه گویی برای کودک اشاره می‌شود: موضوع قصه: موضوع قصه هر چه به امور عادی و روزمره کودک نزدیکتر و قابل درک و ملموس‌تر باشد، بهتر است.ماجراهایی که برای کودکان اتفاق افتاده و یا قرار است، صورت بگیرد و بسیاری از موضوع‌های ساده که از نظر ما شاید مهم نیستند همگی می‌توانند موضوع‌های مناسبی برای قصه کودکان باشد. برای همین قصه با خود کودک رشد و حرکت می‌کند. آمادگی کودک: از نکات مهم دیگر قصه گفتن برای کو...

قصه گویی برای کودک

کودکان با قصه زندگی می‌کنند در ماجراهای آن درگیر شده و قوه تخیل آنها پرورش پیدا می‌کند.پس با بیان قصه‌های قوی و قصه گویی که از ظرافت ادبی نیز برخوردار است، می‌توان علاوه بر تاثیر هدف‌های پرورشی قصه بر کودک، موجب رشد حس زیبا شناسی در او نیز شد.

در زیر به چند نکته اساسی در قصه گویی برای کودک اشاره می‌شود:

موضوع قصه:

موضوع قصه هر چه به امور عادی و روزمره کودک نزدیکتر و قابل درک و ملموس‌تر باشد، بهتر است.ماجراهایی که برای کودکان اتفاق افتاده و یا قرار است، صورت بگیرد و بسیاری از موضوع‌های ساده که از نظر ما شاید مهم نیستند همگی می‌توانند موضوع‌های مناسبی برای قصه کودکان باشد. برای همین قصه با خود کودک رشد و حرکت می‌کند.

آمادگی کودک:

از نکات مهم دیگر قصه گفتن برای کودکان آمادگی آنها برای شنیدن قصه هست.خیلی مهم هست که کودک تمایل به شنیدن قصه داشته باشد.

شرایط سنی:

هر چه کودک ما کوچکتر هست باید قصه‌ها کوتاه و واقعی‌تر باشند.از آنجا که کودکان در مورد واقعیت‌های اطراف خود از شناخت کافی برخوردار نیستند.بنابراین باید قصه بر اساس ایجاد آگاهی از محیط اطراف باشد تا کمک به شناخت بهتر کودک شود.و هر چه کودک بزرگتر می‌شود و میزان آگاهی بیشتری از محیط بدست می‌آورد، کم کم می‌توان نکاتی افسانه‌ای را هم برایشان در قصه مطرح کرد.

گفتن قصه غیر واقعی برای کودکانی که از آمادگی لازم برای شنیدن مطالب تخیلی و خیالی برخوردار نیستند، خیلی مهم هست زیرا این تهدیدی خواهد بود که دیرتر از سایر کودکان هم سن خود با واقعیات اطراف خود ارتباط برقرار کند.

در شرایط سنی مسئله دیگری که باید رعایت شود، سادگی قصه هست. هر چه کودک کوچکتر، قصه باید ساده و قابل درک‌تر باشد.

مشارکت کودک:

استفاده از مشارکت کودک در طول قصه‌ گویی کمک به جلب توجه بیشتر او می‌کند.مثلا قصه را طوری جهت دهی کنید که کودک بتواند ادامه آن را داشته باشد.البته در این حالت اگر هم قصه از مسیر خودش خارج شد، نباید اصراری برای ادامه روال قبل داشته باشیم.در غیر اینصورت اگر بخواهیم که قصه با روال مورد نظرش باشد، بهتر است مشارکت کودک را فقط در جهت تغیر اسامی یا اسم مکان‌ها … که برای او ساده و قابل پیش بینی هستند، اختصاص بدهیم.

تکرار قصه:

قصه‌های تکراری تداعی دوباره مواردی که قبلا نیز بارها آنها را شنیده است معمولا برای کودکان لذت بخش است. البته حالت عکس آن هم هست.گاهی کودک از شنیدن دوباره یک داستان اظهار رضایت نمی‌کنه که در این صورت باید قصه جدیدی را انتخاب کنید.

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi