مشاهده
3199 +

فعالیت‌هایی که ترکیب ریاضی و هنر هستند یک روش عالی برای ترکیب یادگیری نیمکره راست و چپ مغز است.شاید یادگیری ریاضی به تنهایی کمی خشک باشد ولی وقتی کنار آن هنر هم قرار دهید، بسیار شیرین و جذاب خواهد بود. یادگیری اعداد فيبوناچى (هر عدد جمع دو عدد قبل است) و اضافه کردن ریاضیات به هنر یک راه عالی برای تشویق یادگیری علمی و مهندسی (علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی) است. ترتیب اعداد فيبوناچى از جمع دو عدد قبلی بدست می‌آید و با 1 شروع می‌شود( در ریاضیات جدید با صفر شروع می‌شود ولی ما در این فعالیت با یک شروع می‌کنیم) ترتیب به صورت : عدد چهلم....1،1،2،3،5،8،13،21،34،55،89،144 که در نهایت این رشته به سمت عدد طلایی می‌رسد.اگر عدد چهلم این رشته را با عدد قبلی جمع کنیم عدد طلایی(عدد فی بدست ...

فعالیت‌هایی که ترکیب ریاضی و هنر هستند یک روش عالی برای ترکیب یادگیری نیمکره راست و چپ مغز است.شاید یادگیری ریاضی به تنهایی کمی خشک باشد ولی وقتی کنار آن هنر هم قرار دهید، بسیار شیرین و جذاب خواهد بود.

یادگیری اعداد فيبوناچى (هر عدد جمع دو عدد قبل است) و اضافه کردن ریاضیات به هنر یک راه عالی برای تشویق یادگیری علمی و مهندسی (علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی) است.

ترتیب اعداد فيبوناچى از جمع دو عدد قبلی بدست می‌آید و با 1 شروع می‌شود( در ریاضیات جدید با صفر شروع می‌شود ولی ما در این فعالیت با یک شروع می‌کنیم)

ترتیب به صورت : عدد چهلم….1،1،2،3،5،8،13،21،34،55،89،144

که در نهایت این رشته به سمت عدد طلایی می‌رسد.اگر عدد چهلم این رشته را با عدد قبلی جمع کنیم عدد طلایی(عدد فی بدست می‌آید).

بیشترین چیزی که در هنر ریاضی فيبوناچى به کرات دیده می‌شود ، منحنی فيبوناچى است.

fibonacci

مطمئنا کودک شما برای انجام این فعالیت هنری دنباله فيبوناچى بخاطر استفاده از پرگار و منحنی‌های رنگارنگ هیجان زده خواهد شد.در حین انجام این فعالیت می‌توانید در مورد اعجاز عدد فی و تاریخچه ساخت بناهایی نظیر اهرام مصر، میدان آزادی، بیستون کرمانشاه، ارگ بم و میدان نقش جهان … که از عدد فی استفاده شده است، برای کودک‌تان صحبت کنید.

چه نیاز دارید:

  • پرگار
  • خط کش
  • مداد
  • کاغذ رنگی
  • مقوا
  • چسب ماتیکی
  • مجله هنری(یک دفترچه )

روش انجام :

  • ابتدا دایره‌هایی بر پایه ترتیب عددی فيبوناچى برش بزنید.ابتدا تصمیم بگیرید که اندازه دایره‌ها چقدر می‌خواهید بزرگ باشد. در اینجا ما در 2 سایز مختلف دایره‌هایی با شعاع 0.5 سانتی متر و دیگری با شعاع 1 سانتی متر در نظر گرفتیم.هر 2 سایز باید در اندازه استاندارد کاغذ ثابت باشند.

برای مثال ترتیب شعاع دایره‌های فيبوناچى عبارت هستند از:

….0.5،0.5،1،1.5،2.5،4

….1،1،2،3،5،8

  • اگر پرگار شما خط کش نداشت، شما می‌توانید یک خط شمارش اعداد بر روی مقوا با خط کش ترسیم کنید.تا به راحتی پرگار را تنظیم کرده تا اندازه صحیح دایره‌ها در بیاید.

مانند شکل زیر:

عدد-فيبوناچى

نکته:اگر کودک‌تان در استفاده از پرگار خیلی مهارت نداشت، صفحه کاغذ را بر روی یک تکه از مقوا گذاشته و نوک پرگار را بر روی مقوا فشار بدهید، تا پرگار در جایش ثابت نگه داشته شود.

نکته: پشت هر دایره یادداشت کنید که مربوط به کدام ترتیب است تا وقتی چندین دایره داشتید، اشتباه نشود.

وقتی اندازه دایره‌ها مشخص شدند به راحتی دایره‌های زیادی را درست کنید و آنها را قیچی کنید.

قیچی کردن دایره‌ها خیلی سخت نیست و کودک‌تان به راحتی می‌تواند شکل دایره را در بیاورد.

  • وقتی برش دایره‌ها تمام شد دفترچه هنری که آماده‌ کرده‌اید، را آورده و بخواهید دایره‌ها را مرتب کرده و به هر فرمی که دوست دارد، بچیند.می‌تواند با چسب در جای مورد نظر بچسباند.

fibonacci-art

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi