مشاهده
29547 +

کاغذ ابر و باد در مطلبی در قسمت فعالیت علمی در شید شاد قبلا آزمایش پخش کردن رنگ‌ها را با شیر جادویی داشتیم. در این آزمایش کودک شما با مفهوم کشش سطحی آشنا شد و یکسری مفاهیم علم شیمی را با اضافه کردن مایع ظرفشویی به شیر مشاهده کرد. در ادامه این آزمایش می‌خواهیم  کاغذ ابر و باد را با محلول شیر و رنگ‌ داشته باشیم.این خلاقیت برای رنگ آمیزی مورد علاقه همه گروه سنی از کودکان است و یک تکنیک هنری خلاقانه ای است که کودک شما کلی از آن لذت می‌برد. اگر می‌خواهید این آزمایش علمی را انجام دهید و در ادامه از تکنیک استفاده از شیر رنگی برای درست کردن کاغذ ابر و باد استفاده کنید ولی احساس راحتی در استفاده از شیر خوراکی ندارید و فکر می‌کنید اصراف است، ما پیشنهاد می‌کنیم از این تکنیک هنری ساخت کاغذ ابر و باد برا...

کاغذ ابر و باد

در مطلبی در قسمت فعالیت علمی در شید شاد قبلا آزمایش پخش کردن رنگ‌ها را با شیر جادویی داشتیم. در این آزمایش کودک شما با مفهوم کشش سطحی آشنا شد و یکسری مفاهیم علم شیمی را با اضافه کردن مایع ظرفشویی به شیر مشاهده کرد. در ادامه این آزمایش می‌خواهیم  کاغذ ابر و باد را با محلول شیر و رنگ‌ داشته باشیم.این خلاقیت برای رنگ آمیزی مورد علاقه همه گروه سنی از کودکان است و یک تکنیک هنری خلاقانه ای است که کودک شما کلی از آن لذت می‌برد.

اگر می‌خواهید این آزمایش علمی را انجام دهید و در ادامه از تکنیک استفاده از شیر رنگی برای درست کردن کاغذ ابر و باد استفاده کنید ولی احساس راحتی در استفاده از شیر خوراکی ندارید و فکر می‌کنید اصراف است، ما پیشنهاد می‌کنیم از این تکنیک هنری ساخت کاغذ ابر و باد برای مقدار زیاد استفاده نکنید و همینطور انجام این پروژه هنری و آزمایش علمی را به زمانیکه شیر تاریخ گذشته داشتید موکول کنید.البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از مواد خوراکی بعنوان وسایل مورد نیاز در  فعالیت‌های دستی  کلی کمک به خلاقیت و تقویت تفکر خلاق در کودکان می‌کند.

چه نیاز دارید:

  • شیر
  • کاغذ مخصوص آبرنگ
  • مایع ظرفشویی
  • گوش پاکن
  • رنگ خوراکی یا آبرنگ مایع
  • قطره چکان
  • کاسه یا ظرف گود

روش ساخت کاغذ ابر و باد :

لطفا قبل از شروع کار آزمایش پخش کردن رنگ‌ها در شیر را انجام دهید.به شما پیشنهاد می‌کنیم این آزمایش را اجازه بدهید کوک‌تان برای چندین بار تکرار کند، زیرا کلی از انجام آن و مشاهده تاثیر رنگ‌ها در شیر جادویی لذت می‌برد.

بعد از انجام آزمایش رنگ آمیزی شیر وقتی آماده بودید می‌توانید ساخت کاغذ ابر و باد را شروع کنید:

  • کاغذها را به اندازه‌ای که در داخل ظرف گود شما غوطه ور شود، برش بزنید.همه کاغذهای آماده را کنار دستتان بر روی هم بچینید زیرا به محض اینکه رنگها شروع به حرکت در محلول شیر کردند برای اینکه نتیجه بهتری بدست آید باید سریع کار را ادامه دهید.
  • 3، 4 قاشق غذاخوری از شیر را ته ظرف گود بریزید.یک لایه نازک از شیر باید کل ته سطح ظرف را بپوشاند.
  • با کمک قطره چکان رنگ خوراکی را به شیر اضافه کنید.
  • 2 قطره از مایع ظرف شویی را به ظرف اضافه کنید.حالا فعل و انفعالاتی بین مایع ظرفشویی و رنگ صورت می‌گیرد.(مایع ظرفشویی پیوند بین مولکول‌های شیر را شکسته و شما شاهد ترکیب رنگ‌ها با مایع ظرفشویی هستید).
  • با کمک گوش پاکن رنگ‌ها را با حرکت چرخشی پخش کنید.
  • قبل از اینکه رنگ‌ها شروع به ترکیب با یکدیگر کنند یک ورقه کاغذ را برداشته و در سطح روی شیر قرار دهید.به پایین فشارش دهید و سپس به آرامی آنرا برداشته و گوشه‌ای بذارید تا خشک شود.همین مراحل را با بقیه کاغذها ادامه دهید.
  • صبر کنید تا همه کاغذها خشک شوند.

نقاشی-با-ترکیب-رنگها کاغذ ابر و باد

نکته:

  1. کاغذ مخصوص آبرنگ برای ایده ساخت کاغذ ابر و باد با ترکیب رنگ‌ها در شیر مناسب‌تر است زیرا رنگ را بهتر جذب می‌کند.اگر کاغذ مخصوص آبرنگ در دسترس نداشتید، کاغذ مقوایی هم می‌توانید استفاده کنید.ولی کاغذهای استاندارد پرینتر رنگ را به خوبی جذب نمی‌کند و برای این منظور مناسب نیستند.
  2. تا قبل از اینکه محلول رنگی تیره شود حدود 3 یا 4 ورق کاغذ می‌توانید چاپ ابر و باد درست کنید.سپس محلول را دور ریخته و دوباره امتحان کنید.
  3. برای تنوع در طرح‌ها می‌توانید گاهی ترکیب رنگ و مایع ظرفشویی را هم نزنید و بعد از اضافه کردن مایع ظرف شویی کاغذ را سریع در ترکیب غوطه ور کنید.قرار دادن کاغذ بر روی رنگها باعث ترکیب آنها و ایجاد طرح‌های زیبایی می‌شود.
  4. اگر کاغذ شما بعد از خشک شدن کمی چروک بود می‌توانید آنرا بین دو ورق کاغذ گذاشته و اتو کنید تا صاف شود.
  5. در این تکنیک بعد از چند روز که کاغذ خشک شد، شما دیگر هیچ بویی هم ندارید.

مطمئن باشید شما و کودک تان از این چاپ‌ها خوشتان آمده و می‌توانید کارت پستال‌های زیبایی را با این تکنیک هنری داشته باشید.بچه‌ها عاشق پروژه‌های هنری هستند که نتایج زیبا و دل انگیزی با حداقل تلاش دارد.

فیلم آموزشی ساخت کاغذ ابر و باد با ترکیب رنگ شیر را ببینید.

می‌توانید در اینجا نمونه آموزش دیگری از چاپ  ابر و باد را با خمیر ریش تراش ببینید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi