مشاهده
12128 +

مهارت حرکتی از دویدن ماراتن تا دندان مسواک زدن همه این فعالیتها با مهارت حرکتی درگیر هستند.مهارت‌های حرکتی دو دسته هستند:مهارت حرکتی درشت و مهارت حرکتی ظریف یا دست ورزی. مهارت حرکتی درشت: شامل حرکت‌های بزرگی که کودک شما به کمک بازو، ساق پا، پا و یا کل بدن دارد مثل سینه خیز رفتن، دویدن، پریدن، لی لی رفتن .. است. مهارت حرکتی ظریف : شامل فعالیت‌های کوچکتری است، مثلا وقتی کودکان شیء را با کمک انگشتان و شصت بلند می‌کنند ، با انگشت پا شن کنار ساحل آب را لگد می‌زنند و یا قاشق را در دست نگه می‌دارند اینها مهارت حرکتی ریز است. اما فقط شامل انگشت و پا نمی‌شود. وقتی از لب یا زبان برای چشیدن طعم‌ها و یا لمس کردن اشیا استفاده می‌شود این هم مهارت حرکتی ظریف یا دست ورزی است. این 2 مهارت اغلب در کنار یکد...

مهارت حرکتی

از دویدن ماراتن تا دندان مسواک زدن همه این فعالیتها با مهارت حرکتی درگیر هستند.مهارت‌های حرکتی دو دسته هستند:مهارت حرکتی درشت و مهارت حرکتی ظریف یا دست ورزی.

مهارت حرکتی درشت:

شامل حرکت‌های بزرگی که کودک شما به کمک بازو، ساق پا، پا و یا کل بدن دارد مثل سینه خیز رفتن، دویدن، پریدن، لی لی رفتن .. است.

مهارت حرکتی ظریف :

شامل فعالیت‌های کوچکتری است، مثلا وقتی کودکان شیء را با کمک انگشتان و شصت بلند می‌کنند ، با انگشت پا شن کنار ساحل آب را لگد می‌زنند و یا قاشق را در دست نگه می‌دارند اینها مهارت حرکتی ریز است. اما فقط شامل انگشت و پا نمی‌شود. وقتی از لب یا زبان برای چشیدن طعم‌ها و یا لمس کردن اشیا استفاده می‌شود این هم مهارت حرکتی ظریف یا دست ورزی است.

این 2 مهارت اغلب در کنار یکدیگر در مهد کودک ، پیش دبستانی و یا سال اول دبستان رشد و توسعه داده می‌شود.ولی در هر سنی درخور اهمیت بوده و والدین می‌توانند با انجام فعالیتهای حرکتی درشت و ظریف کمک به توسعه این توانایی در کودکان کنند.زیرا در رشد کودکان اهمیت به سزایی داشته و باید تقویت شوند.

فعالیت هنری

کارهای هنری یک راه خلاقانه برای تقویت دست ورزی هستند. وقتی کودکان پیش دبستانی با مداد شمعی یا ماژیک طراحی می‌کنند، با قیچی برش می‌زنند، خمیر بازی می‌کنند، کاغذ را پاره می‌کنند تا خرده شده و در کلاژ یا خمیر کاغذ استفاده کنند و دوخت و دوز با نخ و سوزن انجام می دهند، اینها همه کمک به کسب دست ورزی می‌کند.(می توانید انواع فعالیتهای هنری و کاردستی را در سن کودکان 2 تا 5 سال در اینجا مشاهده کنید).

بازی های مهارت حرکتی ظریف

بچه‌ها دوست دارند با تغیر شکل بازی ها دست ورزی را تمرین داشته باشند.مثلا بازی ماهیگیری یک بازی محبوب از این دسته است.در حالیکه چوب ماهیگیری را با یک دست نگه داشته‌اند سعی می‌کنند ماهی اسباب بازی را گیر بیندازند(هماهنگی بین چشم و دست).بازی جور کردن رنگها با گوش پاکن و بازی دنبال کردن مسیر آهنربایی و بازی ماز با آهربا و بازی مهندسی با خمیر بازی و بازی مهندسی با جعبه خالی چند نمونه از بازی هایی برای تقویت دست ورزی در کودکان هستند.

توپ بازی

فعالیت‌هایی با توپ به رشد مهارت حرکتی درشت کمک می‌کند.کودکان در توپ بازی یاد می‌گیرند چگونه تعادل خودشان را بر روی یک پا حفظ کنند وقتی با پای دیگر بر روی توپ لگد می‌زنند. پرت کردن توپ هماهنگی دست‌ها را تقویت می‌کند.تعدادی آجر بر روی هم بچینید و از کودک‌تان بخواهید با ضربه زدن به توپ آجر‌ها را بریزد.

بازی های مهارت حرکتی درشت

رشد مهارت حرکتی درشت را در غالب یک بازی در آورید.مثلا بازی تمرین حیوانات ، بازی تقلید کردن و بالشت بازی(جزییات بیشتر این بازی‌ها را با کلیک بر روی آنها مشاهده کنید).بازی های حرکتی بیشتر را اینجا ببینید.

بازی موانع

بازی موانع هم یک راه شاد و سرگرم کننده برای توسعه مهارت حرکتی درشت است.از هر چیزی برای ایجاد مانع در بازی می‌توانید استفاده کنید حلقه هولاهوپ یا کارتن خالی … و بچه‌ها باید از روی مانع‌ها پریده و یا سینه خیز از زیر آنها رد شوند.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه