مشاهده
3395 +

کمک به خلاقیت کودکان ارزش ایجاد یک کار خلاقانه خیلی بیشتر از یک کار منحصر بفرد هنری و فکر اصلی است.یک کودک با توانایی فکر خلاقانه قادر است سلامت عاطفی، رشد ذهنی و ابراز وجود را در خودش توسعه داده و همه مهارتها و ویژگیهای حیاتی و لازم که باید در طول زندگی کسب کند، رشد و نمو پیدا ‌می‌کند. فرصت‌های فراوانی برای انجام بازیهای کودک محور برای فرزندانتان فراهم کنید و کودکان را به تماشا و فکر کردن در مورد چیزهای جدید و راه‌های نامتعارف تشویق کنید تا یک فعالیت عادی و معمولی را به یک جرقه از خلاقیت تبدیل کنند.این را بدانید که بهترین مکان برای پروش خلاقیت کودکان خانه است. بازی کودکانه بازیهای وانمودی و تخیلی به کودکان کمک می‌کند تا از قوه تخیل خود استفاده کنند.دیگران را از زوایای دیگری دیده و احساس‌های...

کمک به خلاقیت کودکان

ارزش ایجاد یک کار خلاقانه خیلی بیشتر از یک کار منحصر بفرد هنری و فکر اصلی است.یک کودک با توانایی فکر خلاقانه قادر است سلامت عاطفی، رشد ذهنی و ابراز وجود را در خودش توسعه داده و همه مهارتها و ویژگیهای حیاتی و لازم که باید در طول زندگی کسب کند، رشد و نمو پیدا ‌می‌کند.

فرصت‌های فراوانی برای انجام بازیهای کودک محور برای فرزندانتان فراهم کنید و کودکان را به تماشا و فکر کردن در مورد چیزهای جدید و راه‌های نامتعارف تشویق کنید تا یک فعالیت عادی و معمولی را به یک جرقه از خلاقیت تبدیل کنند.این را بدانید که بهترین مکان برای پروش خلاقیت کودکان خانه است.

بازی کودکانه

بازیهای وانمودی و تخیلی به کودکان کمک می‌کند تا از قوه تخیل خود استفاده کنند.دیگران را از زوایای دیگری دیده و احساس‌های آنها را کاوش کنند.باعث ارتقاء خلاقیت کودکان می‌شود.

بچه‌ها را به حیاط ببرید و وانمود کنید که دزد دریایی هستید و به دنبال گنج می‌گردید.لباس‌های مخصوص فراهم کنید، قابلمه و قاشق‌ها برای ایجاد صدا در اختیار بچه‌ها بگذارید و خیلی چیزهای ساده دیگر محیطی برای سرگرم کردن بازی کودکان ایجاد کنید.و کودکان را به بازیهای آزادانه در این فعالیتهای بدون ساختار با ابن وسایل ساده تشویق کنید.خودتان هم در این بازی‌ها آنها را همراهی کنید.به کودکان الهام بدهید تا احساسات خود را با عروسک‌‌‌هایشان در میان بگذارند و خیلی اتفاقات غیر معمول دیگر را انجام بدهند.نقش‌ها را جابجا کنبد شما نقش کودک‌تان را بازی کنید و او هم وانمود کند نقش پدر یا مادر را دارد.

هنر بالبداهه

همانطور که هنر از خلاقیت الهام می‌گیرد، فعالیتهای هنری هم می‌توانند برای مهارتهای فکری الهام بخش باشند.به جای اینکه از کودک‌تان بخواهید تا یک فعالیت هنری ساختار یافته با هدف‌های تعریف شده خوب، انجام دهد بگذارید تا در حین انجام کار هنری بی‌اختیار تصمیم بگیرد که چطور کار را به جلو پیش ببرد.بی‌نهایت موادی که به روشهای مختلفی می‌توان از آن استفاده کنند برای کودک‌تان فراهم کنید.بعنوان مثال 2 شیشه رنگ اکرولیک با انواع کاغذها و قلم مو در سایزهای مختلف، اسفنج خیس و خشک، پر و خیلی ابزارهای تزیینی دیگر را تدارک دیده و اجازه بدهید تا کودک‌تان خودش تصمیم بگیرد که اثر هنری را با کدام یک از این ابزارها که شما در نظر گرفته‌اید انجام دهد.

یک کودکی ممکن است بعنوان نمونه از برگهای محکم به جای قلم‌مو برای رنگ آمیزی پوستر نقاشی استفاده کند در حالیکه کودک دیگری برگ‌ها را رنگ آمیزی کند و بر روی کاغذ بچسباند.پس کودک‌تان را مختار بگذارید تا در حین انجام کار تصمیم و خلاقیت خودش را داشته باشد و به آنها فرصت کشف راه‌های جدید را بدهید.

بازیهای مسخره

انجام بازیهای تخیلی باعث می‌شود تا کودکان در خارج از چارچوب فکر کرده، زندگی را از دریچه دیگری بنگرند و احساسات خود را بهمراه حرکات و عمل بیان کنند.بازی ادا در آوردن یک ایده خوبی است کودکان با وانمود کردن نقش آدمهای مختلف را تفسیر می‌کنند.

پرسش‌های خلاقانه

پرسیدن سوالهای خلاقانه به کودکان کمک می‌کند تا در مورد مسائل و روشهای جدید و نامتعارف بیشتر فکر کنند.مثلا در مورد یک عکس داخل مجله کلی سوال می‌توان پرسید.”این آدمهای داخل عکس مشغول انجام چه کاری هستند یا پروانه‌ای که می‌بینی فکر می‌کنی چه حسی دارد؟ این سوالها به مهارت فکر کردن کمک می‌کند.می‌توانید یک بازی دیگر با سوال پرسیدن داشته باشید چشم کودک‌تان را ببندید و بخواهید اشیا را با حس بوبابی تشخیص دهد.بچشد یا لمس کند.یا درگیر کردن پروژه‌هایی که انجام آن با دنبال کردن دستورالعمل خاصی است.مثلا اگر در حال آشپزیپرورش هستید بپرسید الان چه ماده‌ای اضافه کنیم تا طعم شیرین‌تر داشته باشد؟؟ و یا چطور کمی رنگ این شیرینی را می‌توان عوض کرد؟؟

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi