مشاهده
4651 +

تقویت حافظه و یاد گیری با موسیقی وقتی آهنگ آشنا را می‌شنوید به یاد لحظه‌ای که در گذشته این آهنگ را شنیده‌اید، می‌افتید.آهنگهای مورد علاقه به شکلهای متفاوتی، حافظه ما را بکار می‌برند.ممکن است یک آهنگ را کودک شما بطور مداوم تکرار کند این بخاطر ارتباط نزدیک موسیقی و حافظه با هم است. تحقیقات ثابت کرده است که شنیدن موسیقی قسمتهای مختلف ذهن را تحریک کرده و باعث بهبودی در بیماران مبتلا به آلزایمر و فراموشی می‌شود.مخصوصا در تحقیقاتی مشخص شده است که بیماران آلزایمر که به موسیقی کلاسیک گوش داده‌اند به مراتب بهبودی بهتری داشتند. آقای کربین برور بنیانگذار موسسه آموزشی صداهای زندگی و نویسنده کتاب آهنگها برای یادگیری می‌گوید"صداها کمک به حفظ دقت، بر انگیخته شدن احساسات و ساخت تصاویر در ذهن می...

تقویت حافظه و یاد گیری با موسیقی

وقتی آهنگ آشنا را می‌شنوید به یاد لحظه‌ای که در گذشته این آهنگ را شنیده‌اید، می‌افتید.آهنگهای مورد علاقه به شکلهای متفاوتی، حافظه ما را بکار می‌برند.ممکن است یک آهنگ را کودک شما بطور مداوم تکرار کند این بخاطر ارتباط نزدیک موسیقی و حافظه با هم است.

تحقیقات ثابت کرده است که شنیدن موسیقی قسمتهای مختلف ذهن را تحریک کرده و باعث بهبودی در بیماران مبتلا به آلزایمر و فراموشی می‌شود.مخصوصا در تحقیقاتی مشخص شده است که بیماران آلزایمر که به موسیقی کلاسیک گوش داده‌اند به مراتب بهبودی بهتری داشتند.

این امکان که بتوان یاد گیری با موسیقی داشت و حفظ کردن اطلاعات و سایر آموزشهای درسی و کسب مهارتهای گوناگون برای کودکان از موسیقی استفاده کرد، وجود دارد.

آقای کربین برور بنیانگذار موسسه آموزشی صداهای زندگی و نویسنده کتاب آهنگها برای یادگیری می‌گوید”صداها کمک به حفظ دقت، بر انگیخته شدن احساسات و ساخت تصاویر در ذهن می‌کنند.”

موسیقی در هر رده سنی کودک و نوجوان کمک می‌کند به افزایش تمرکز و دقت بر روی فعالیتی که در حال انجام آن هستند و دانش آموزان را در حالت یادگیری بهتری قرار می‌دهد. گوش دادن موسیقی در طول روز باعث مدیریت خلق و خوی مثبت می‌شود.پس کودک را تشویق به موسیقی کنید.

سبکهای مختلف موسیقی برای فعالیتهای مختلف پیشنهاد می‌شود.انتخاب درست نوع موسیقی برای موضوع درسی که دانش آموز مطالعه می‌کند باعث یادگیری بهتر و افزایش تمرکز می‌شود.مثلا موسیقی‌ها با ریتم تند باعث تحریک قوه یادگیری می‌شود، مخصوصا موسیقی‌هایی با مضمون شعری مثبت برای یادگیری خیلی خوب است.حتی آموزش موسیقی و نواختن ساز در مطالعه، نوشتن و درس خواندن کمک به تقویت تمرکز می‌کند به عنوان نمونه در این سبک می‌توان به باخ ، موزارت و هندل اشاره کرد.

موسیقی همچنین سطح انرژی را جابجا می‌کند.مثلا آهنگ‌هایی با ریتم تند انرژی، بدن خسته و ذهن خسته را افزایش داده و موسیقی‌های آرام بدن را در حالت ریلکس قرار داده و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

یک معلم بنام گاتن پپپلردو و نویسنده و مشاور وب سایت می‌گوید: نباید این انتظار را داشت که با پخش یک موسیقی قدیمی کودک را به رقص و وجد آورد.این روزها بچه‌ها با آهنگ بازیهای کامپیوتری، فیلم‌ها، سینما و کنسرت‌های مختلف آشنا هستند برای همین اگر می‌خواهید از موسیقی برای تقویت حافظه و یادگیری درسی استفاده کنید باید مطابق میل آنها باشید.

چند پیشنهاد در زیر برای یاد گیری با موسیقی و تقویت حافظه و داشتن آموزشی حسی و تعاملی برای دانش آموزان مطرح می‌کنیم:

عازم سفری آموزشی:

وقتی در حال توصیف یک داستان تخیلی مرتبط با موضوع درسی کودک‌تان هستید موسیقی مدیتیشن پخش کنید.مثلا یک مطلب آموزشی در زمینه سیاره‌های منظومه شمسی دارید پس آهنگ ملایمی، سرعت آهسته در پیش زمینه‌اش پخش کرده و از کودک‌تان بخواهید چشمانش را ببندد و بهمراه گوش دادن به صدای موسیقی مطلب آموزشی را در ذهنش تصور کند.

برای فعالیتهای تجسمی از موسیقی مدیتیشن استفاده کنید.

ترکیب شنیداری و دیداری:

استفاده همزمان از آموزشهای بصری و دیداری مرتبط با موضوع کمک می‌کند تا کودک‌تان بهتر اطلاعات را بخاطر بسپارد.اگر شما در حال همراهی کردن کودک‌تان برای انجام تکلیف مدرسه هستید پس برای کمک به یاد گیری با موسیقی حتما جلسه‌تان شامل یک تخته وایت برد، پاک کن و یک موسیقی مناسب باشد.مثلا مسئله ریاضی را با یک موسیقی کلاسیک توصیف کنید زیرا موضوعات درسی که نیاز به منطق دارند باید ذهن آرام بوده تا تمرکز افزایش پیدا کند. از تخته برای کشیدن شکلها، نمودارها، سمبولها و رنگها و هرچیز دیگری که کمک به درک بهتر ایده‌ای که در حال آموزش آن هستید، استفاده کنید و برای بازده بهتر این جلسه را چند بار تکرار کنید.

استفاده از بیس در موسیقی برای بیاد آوردن فعلها:

صدای آهنگ را زیاد کرده و اجازه بدهید موسیقی کودک‌تان را به هیجان آورد.گوش کرده و وارد حس آهنگ شوند.اجازه بدهید آنرا حس کنند این روش باعث تکان خوردن شده و در هر حرکتی یک لغت خاصی به ذهنشان می‌آید که این لغت یک فعل است معمولا یک فعل قوی ، خوب است.کودک‌تان را تشویق کنید تا با استفاده از زبان تشریحی بیان کنند چه حسی بیس، درام و عنصرهای دیگر از موسیقی در آنها ایجاد می‌کند.

ربط آهنگ‌ها به فعالیتها:

وقتی که از وزن‌ها استفاده می‌کنید کودکان بهتر بخاطر می‌سپارند.سرودخوانی و رپ حافظه جزئیات را بهبود بخشیده و کمک به بازیابی اطلاعات می‌کند. از کودک‌تان بخواهید کلمات شعر آهنگ مورد علاقه‌اش را عوض کرده و به جایش کلمات مرتبط با موضوعی که در حال آموزش آن است جایگزین کند.در واقع با ریتم اهنگ کلمات خودش را استفاده کند.

در یاد گیری با موسیقی به روشهای مختلفی می‌توان استفاده کرد و تنها موسیقی برای شنیدن و حتی در آموزش نواختن ساز نیز تنها هدف خود موسیقی نخواهد بود بلکه در کنار اینکه حس شنیداری کودک را تحریک می‌کند، ذهن او هم درگیر است. دانش آموزانی که به موسیقی صحیح گوش می‌دهند عملکرد بهتری از سایرین دارند.

در این لینک یک فعالیت برای افزایش خلاقیت کودک با موسیقی آورده شده است.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi