مشاهده
4097 +

  یک داوطلب انتخاب کنید و بگویید می‌خواهید یک حلقه کاغذی را دور گردنش بیندازید ولی حلقه کوچک باشد و اینکار عملی نباشد.حالا بگویید که با بریدن این حلقه آنرا بزرگتر خواهید کرد.یک قیچی برداشته و از بقیه دوستانتان بخواهید امتحان کنند حلقه کاغذی را در امتداد طولی برش زده و بطور طبیعی انتظار می‌رود که 2 حلقه بدست آید.حالا شما وارد عمل شده و بگویید با شعبده بازی کاری خواهید کرد که با برش، این حلقه بزرگتر شود. چه نیاز دارید: روش کار: نوار کاغذی را برداشته و دو سر نوار را بر روی هم قرار داده با چسب بچسبانید تا یک حلقه درست شود فقط راز کار در این است که قبل از وصل کردن یک لبه به لبه دیگر یک نیم دور انتهای لبه را بچرخانید و بعد چسب بزنید. این مدل حلقه بنام نوار موبیوس معروف است....

 

یک داوطلب انتخاب کنید و بگویید می‌خواهید یک حلقه کاغذی را دور گردنش بیندازید ولی حلقه کوچک باشد و اینکار عملی نباشد.حالا بگویید که با بریدن این حلقه آنرا بزرگتر خواهید کرد.یک قیچی برداشته و از بقیه دوستانتان بخواهید امتحان کنند حلقه کاغذی را در امتداد طولی برش زده و بطور طبیعی انتظار می‌رود که 2 حلقه بدست آید.حالا شما وارد عمل شده و بگویید با شعبده بازی کاری خواهید کرد که با برش، این حلقه بزرگتر شود.

چه نیاز دارید:

  • نوار کاغذی بلند
  • چسب
  • قیچی

روش کار:

نوار موبیوس

  1. نوار کاغذی را برداشته و دو سر نوار را بر روی هم قرار داده با چسب بچسبانید تا یک حلقه درست شود فقط راز کار در این است که قبل از وصل کردن یک لبه به لبه دیگر یک نیم دور انتهای لبه را بچرخانید و بعد چسب بزنید.
  2. این مدل حلقه بنام نوار موبیوس معروف است.نوار موبیوس یک پدیده ریاضی است(در واقع شما جادویی انجام نمی‌دهید شما دارید یک کشف ریاضی را انجام می‌دهید)
  3. حالا دقیقا بر روی خط وسط نوار بطور طولی شروع به قیچی کردن کنید.آهسته آهسته قیچی کنید تا بر روی خط وسط باشید.در حال بریدن می‌توانید وردهای جادوگری هم زمزمه کنید.
  4. در انتهای کار دوستانتان انتظار دارند که دو نوار بدست آید ولی این اتفاق نمی‌افتد شما یک نوار بزرگتر با یک جفت پیچ در آن خواهید داشت.

علت:

نوار موبیوس کشف دو ریاضی‌دان بوده که شگفتیهای زیادی دارد .یکی اگر شما بر روی این نوار از نقطه شروع آن در طول نوار یک خط بکشید و به نقطه شروع دوباره برسید در واقع هر دو طرف نوار را خط کشیده‌اید علت آن این است که این نوار یک رویه و بدون جهت است.دومین شگفتی آن اینکه اگر شما این نوار را بصورت طولی برش بزنید به جای اینکه دو حلقه بدست آید یک حلقه بزرگتر خواهید داشت.

نکته:وقتی در حال انجام این شگرد ریاضی هستید باید حواستان باشد که بر روی خط وسط برش بزنید زیرا حقه دومی هم نوار موبیوس دارد که اگر شما نوار را از یک سوم عرض آن ببرید دو نوار خواهید داشت که یکی از نوارها از نوار موبیوس باریکتر و نوار دوم هم بزرگتر از آن خواهد شد.اما نوار باریک با دو حلقه کامل داخلش ایجاد می شود.پس سعی کنید حتما بر روی خط وسط باشد.

شاید برای بچه‌های کوچکتر توضیح این علم ریاضی مشکل باشد پس می‌توانیم فعلا اینطور بگویید که این فقط یک طرح دستی است.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi