مشاهده
3493 +

کم اشتهایی کودکان آیا کودک‌تان میل به خوردن غذاهای محبوبی که قبلا دوست داشته را از دست داده است؟ آیا شما از اینکه بطور ناگهانی کودک‌تان اشتهایش را از دست داده نگران هستید و فکر می‌کنید شاید به سلامتی او ارتباط داشته باشد؟ پس اگر این توضیحات در مورد شما صدق می‌کند ادامه مطلب را بخوانید تا با علت کم اشتهایی کودکان بیشتر آشنا شوید. کم اشتهایی کودکان اغلب یکی از علت‌های شایع شکایت والدین است.بعضی از بچه‌ها در طول زمستان بهتر می‌خورند و در طول تابستان میل کمتری دارند، بعضی دیگر ممکن است میز غذا را به میدان جنگ تبدیل کنند.در اکثر مواقع بچه‌ها رژیم غذایی که در یک وعده کم دریافت کرده‌اند را در وعده بعدی جبران می‌کنند.اما کاهش وزن با کاهش اشتها همراه است و شما باید در چنین مواقعی با یک متخصص اطفال مش...

کم اشتهایی کودکان

آیا کودک‌تان میل به خوردن غذاهای محبوبی که قبلا دوست داشته را از دست داده است؟ آیا شما از اینکه بطور ناگهانی کودک‌تان اشتهایش را از دست داده نگران هستید و فکر می‌کنید شاید به سلامتی او ارتباط داشته باشد؟ پس اگر این توضیحات در مورد شما صدق می‌کند ادامه مطلب را بخوانید تا با علت کم اشتهایی کودکان بیشتر آشنا شوید.

کم اشتهایی کودکان اغلب یکی از علت‌های شایع شکایت والدین است.بعضی از بچه‌ها در طول زمستان بهتر می‌خورند و در طول تابستان میل کمتری دارند، بعضی دیگر ممکن است میز غذا را به میدان جنگ تبدیل کنند.در اکثر مواقع بچه‌ها رژیم غذایی که در یک وعده کم دریافت کرده‌اند را در وعده بعدی جبران می‌کنند.اما کاهش وزن با کاهش اشتها همراه است و شما باید در چنین مواقعی با یک متخصص اطفال مشورت کرده تا علت را شناسایی کنید و مشکل حل گردد.

در این مقاله 9 دلیل رایج کم اشتهایی کودکان بررسی می‌شود.

9 علت کم اشتهایی کودکان:

1- سرعت رشد آهسته

تغییرات در رشد کودکان می‌تواند یک علت از کم شدن اشتها باشد.در سال اول تولد کودکان خیلی سریع رشد می‌کنند اما بعد از یکسالگی این سرعت رشد آهسته‌تر می‌شود.و میل به خوردن هم کمتر می‌شود، در این زمان این کاهش اشتها کاملا طبیعی است.

2- بیماری

بیماری اغلب باعث کاهش اشتها قابل توجه‌ای می‌شود.اگر کودک‌تان از تب، سرفه، آبریزش بینی، جوش رنج می‌برد در این مواقع ممکن است نسبت به حالتهای نرمال میل به خوردن کمتری داشته باشد.خوشبختانه بعد از بهبودی اشتهای از دست رفته کودک بر میگردد.

3- استرس

استرس تاثیرات منفی زیادی بر روی کودکان دارد که یکی از آنها هم بی اشتهایی است.اگر کودک‌ شما میلی برای خوردن غذاهای مورد علاقه‌اش نداشت و یا به سختی می‌خوابد پس ممکن است مشکل استرسی داشته باشد.برای رفع کم اشتهایی عامل استرس زا را شناسایی و رفع گردانید.بعضی از عوامل ایجاد استرس کودکان عبارتند از:

  • مشکل خانوادگی مثل مرگ در خانواده و یا تولد خواهر، برادر
  • قلدری
  • ناتوانی در مقابله با فشار درسی و یا انتظارات غیر عملی از خانواده

4- افسردگی

افسردگی دلیل دیگری از بی اشتهایی کودکان است.اکثر خانواده‌ها افسردگی و غمگینی را با هم اشتباه می‌گیرند.اما افسردگی و غمگینی یکی نیستند.خیلی مهم است شما تفاوت این دو را درک کنید تا کودک‌تان بتواند در صورت نیاز کمک‌های لازم را دریافت کند.احساس غمگینی با گذشت زمان برطرف می شود ولی افسردگی اینطور نیست.

افسردگی فقط باعث ایجاد حس ناراحتی در کودکان نمی‌شود بلکه در زندگی طبیعی آنها تاثیر می‌گذارد.اگر کودک‌تان نسبت به فعالیتهایی که قبلا انجام می‌داده و علاقه داشته ابراز بی‌حوصلگی کند این احتمال را بدهید که شاید دچار افسردگی شده ‌است.تغییر رفتاری در عادات غذایی هم یک نشانه قوی از افسردگی است، پس حتما از یک مشاور کودک در این زمینه کمک بگیرید.

5- بی‌اشتهایی عصبی

در این حالت اغلب بچه‌ها با وجود گرسنگی از خوردن غذا اجتناب کرده و تا آنجا که می‌توانند سعی می‌کنند بدون خوردن ادامه بدهند حتی وقتی هم چیزی می‌خورند یک وعده کم کالری بوده و بعد هم احساس پشیمانی و گناه دارند.اگر این حالتها در کودک شما وجود دارد کودک‌تان از بی‌اشتهایی عصبی رنج می‌برد و باید به یک متخصص مراجعه کنید تا با توصیه‌هایش اشتهای سالم کودک‌تان را دوباره بدست آورید.

6- داروها

استفاده از داروهای مختلف بر روی اشتهای کودکان تاثیر می‌گذارد اگر اخیرا متخصص اطفال برای کودک‌تان آنتی بیوتیک تجویز کرده است احتمال اینکه کودک‌تان دچار بی‌میلی به غذا شود را انتظار داشته باشید.

7-کم خونی

کم خونی علت دیگر کم اشتهایی کودکان است.در بچه‌هایی که رژیم غذایی غنی از آهن ندارند کبود آهن رایج است.این بچه‌ها ضعیفتر، خسته و تند مزاج‌تر از بقیه هستند.اگر این مسئله درمان نشود بر روی رشد کودکان و بازده درسی آنها تاثیر خواهد گذاشت.در صورت مشکوک بودن به این مسئله حتما یک آزمایش خون برای کودک‌تان انجام دهید.

8- کرم روده

کرم روده یک فاکتور دیگر در ایجاد بی‌اشتهایی کودکان است.کرم‌ها به دستگاه گوارش کودکان وارد شده و مثل یک انگل در آنجا زندگی می‌کنند و باعث خونریزی روده، کم اشتهایی ، اسهال خونی و غیره می‌شوند.

9-یبوست

اجابت مزاج نامنظم در بچه‌ها ایجاد یبوست می‌کند.کم اشتهایی یک نشانه از یبوست است.

چند نکته برای درمان کم اشتهایی کودکان :

  • در طول صرف وعده غذایی هیچ وقت کودک‌تان را سرزنش و یا دعوا نکنید.
  • وعده غذایی را تنها زمانیکه کودکان گرسنه هستند، سرو کنید.
  • کودکان را به انجام فعالیتهای فیزیکی بیشتر تشویق کنید.
  • هیچ وقت کودک را در صورتیکه گرسنه نیست وادار به خوردن نکنید، ایده اینکه والدین از بچه‌ها می‌خواهند تا بشقاب را به زور تمام کنند خیلی جالب نیست.
  • وعده‌های کم پروتیین در فواصل منظم داشته باشید.
  • کودکان را به استفاده از غذاهای سالم تشویق کنید.

برای آشنایی با راه های افزایش اشتها در کودکان این مطلب را پیشنهاد می کنیم ببینید.

این نکته را بخاطر داشته باشید که کم اشتهایی کودکان خیلی معمولی است و هر وقت این مسئله اتفاق افتاد خیلی نگران نشوید.اگر کودک‌تان سالم وشاد است و خواب خوبی دارد پس جای نگرانی نیست اما بی‌اشتهایی طولانی مدت نیاز به توصیه‌های پزشکی دارد، پس عادات غذایی کودک‌تان را همیشه زیر نظر داشته باشید.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه