مشاهده
2757 +

کودکان بدغذا همه از اهمیت خوردن سبزیجات برای بچه‌ها خیلی خوانده‌ایم و شنیده‌ایم.ولی خیلی وقت‌ها همه چیز آنطور که ما دوست داریم پیش نمی‌رود و کودکان معمولا رغبتی برای خوردن سبزیجات نشان نمی‌دهند.در چنین مواقعی هیچ وقت نباید کودکان را مجبور به انجام کاری کنیم بلکه باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهید و با صبر و حوصله و صرف وقت بیشتر در غالب بازی و سرگرمی کودکان بدغذا را به مصرف سبزیجات و مواد غذایی مفید ترغیب کنیم . اول از همه بهتر است بدانید که کودکان به چه مقدار سبزیجات در طول روز نیاز دارند؟ کودکان باید سه تا پنج دفعه در طول روز سبزی مصرف کنند، اما برای کودکان زیر 5 سال هر دفعه، تنها برابر با یک قاشق غذاخوری سبزی به ازای هر سال از سن کودک است.به عبارت دیگر، یک کودک دو ساله باید بطور ایده‌آل سه ت...

کودکان بدغذا

همه از اهمیت خوردن سبزیجات برای بچه‌ها خیلی خوانده‌ایم و شنیده‌ایم.ولی خیلی وقت‌ها همه چیز آنطور که ما دوست داریم پیش نمی‌رود و کودکان معمولا رغبتی برای خوردن سبزیجات نشان نمی‌دهند.در چنین مواقعی هیچ وقت نباید کودکان را مجبور به انجام کاری کنیم بلکه باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهید و با صبر و حوصله و صرف وقت بیشتر در غالب بازی و سرگرمی کودکان بدغذا را به مصرف سبزیجات و مواد غذایی مفید ترغیب کنیم .

اول از همه بهتر است بدانید که کودکان به چه مقدار سبزیجات در طول روز نیاز دارند؟ کودکان باید سه تا پنج دفعه در طول روز سبزی مصرف کنند، اما برای کودکان زیر 5 سال هر دفعه، تنها برابر با یک قاشق غذاخوری سبزی به ازای هر سال از سن کودک است.به عبارت دیگر، یک کودک دو ساله باید بطور ایده‌آل سه تا پنج بار در روز و هر دفعه دو قاشق غذاخوری سبزی مصرف کند.البته این مسئله فقط مربوط به سبزیجات نیست و ممکن است کودک شما از خوردن میوه و غلات نیز خودداری کند، کمی خلاقیت می‌تواند به شما کمک کند تا نگرانی بدغذایی کودک‌تان را رفع کنید.در اینجا ما چند راهکار و ایده خلاقانه برای علاقه‌مند تر کردن کودکان بدغذا به سبزیجات را بیان کرده‌ایم.

تغییر شکل غذا

کدو سبز، منبع غنی اسیدفولیک (ویتامین B9) و پتاسیم است و وقتی شما آن را درون یک کیک شکلاتی خوشمزه مخفی کنید، کودک شما نه آن را خواهد دید، نه بو و مزه آن را حس خواهد کرد.اگر کودک‌تان کیک شکلاتی دوست دارد،این ایده عالی است.و یا اگر گوجه فرنگی داخل سالاد را دوست ندارند آنرا رنده کنید و به سس سالاد اضافه کنید.

 راه دیگر برای استتار مواد غذایی خوب، این است که سبزیجات را با سوپ و سس ماکارانی مخلوط کنید، آنقدر که کودکتان نتواند آنها را ببیند، یا میوه به مایه کیک اضافه کنید.

بوفه سبزیجات کودک

انواع سبزیجات برای کودکان

برای بیشتر علاقمند کردن کودکان بدغذا به خوردن سبزیجات و میوه‌ها از روش ابتکاری بوفه استفاده کنید.یک سینی بزرگ را برداشته و ظرف‌های کوچکی را داخل سینی بچینید و یا از قالب‌های شیرینی و مافین استفاده کنید. از سبزیجات تازه و خوش آب و رنگ به صورت تکه‌های کوچک در هر بخش یک مدل بریزید و برای جلب توجه کودک‌تان برای هر بخش یک اسم جالب بگذارید.مثل ماه‌های سیب(برش‌های نازک سیب)، چرخ‌های موزی(موز با برش حلقه‌ای)، درختان بروکلی( گل‌های بروکلی بخار پز شده)، شمشیر هویج(برش‌های نازک پخته هویج)، بلوک‌های ساختمانی(تکه های مکعب بریده شده پنیر)و… این میان وعده را یک یا دو ساعت می‌توان روی میز گذاشت.غذا را روی میز بگذارید که دسترسی کودک شما به آن آسان‌تر باشد،تا هر وقت که رد شد و احساس گرسنگی کرد دست از بازی بردارد و زنگ تفریحی به خودش بدهد و کمی بخورد.این روش تغذیه بوفه‌ای روش خوبی برای این است که کودک‌تان مستقل غذا خوردن را تمرین کند و اشتهایش باز شود از طرفی طبق نظریه متخصصان تغذيه اطفال، اگر قصد داريد كودكان خود را به خوردن سبزيجات تشويق كنيد يك ترفند موثر اين است كه براي سبزیها از اسامي جالب و دلچسب استفاده كنيد. اين متخصصان در يك مطالعه جديد ثابت كرده‌اند كه اگر براي سبزیها اسامي فریبنده و هيجان‌انگيز انتخاب كنيد و با اين زبان كودكانه درباره سبزیها با کودکتان صحبت كنيد، هم يك بازي دلچسب را آغاز مي‌كنيد و كودك خود را به خوردن مقادير بيشتري از اين مواد غذايي مفيد در طول روز، ترغيب خواهيد كرد.

البته در این ترفند، بوفه کودک باید توجه داشت که این روش نباید جایگزین وعده‌های منظم روزانه و غذا خوردن خانوادگی شود.

غذا‌های خلاقانه

تزیین-میوه

با کمی خلاقیت و تزیین غذا می‌توانید اشتهای کودکان بدغذا تحریک کنید.مثلا انواع میوهای فصل را خرد کنید و آنها را به شکل کباب‌های رنگارنگ تزیین کنید و به سیخ بکشید.موفقیت این روش را تضمین می‌کنیم و کودک‌تان عاشق این نوع غذاها خواهد شد و از طرفی روشی برای پرورش خلاقیت کودکان است.

استفاده از چاشنی‌ها

خوردن سبزیجات کودکان

در نظر کودکان کم سن فرو بردن غذا در انواع چاشنی‌ها جالب می‌آید.برخی از چاشنی‌ها مثل سس های سالمی که خودتان تهیه می‌کنید، پنیرخامه‌ای، انواع مرباها، پوره میوه‌ها یا پوره سبزیجات، ماست ساده یا ترکیب ماست با انواع میوه‌ها است.اجازه دهید، کودک‌تان خوراکی را در این چاشنی ها زده و میل کند خوراکی‌هایی مثل انواع نان‌ها و یا میو‌ها و یا سبزیجاتی مانند کرفس یا هویج…

مخلوط کن

تشویق کودکان به خوردن سبزیجات

ایده مخلوط کن برای کودکان بدغذا فوق العاده است و هر چیز مغذی و سبزیجاتی که در طول روز کودک شما نخورده است را داخل مخلوط کن بریزید و بعد آب میوه، ماست، شیر و یا شربت به آن اضافه کنید.در این لینک یکسری روش طرز تهیه اسموتی برای کودکان را می توانید ببینید.

هنر سبزی آرایی

با خلاقیت و هنر سبزی آرایی شما می‌توانید اشتهای کودک را به مصرف سبزیجات افزایش دهید.با سبزیجات، صورتک‌های رنگی بسازید.به جای چشمانش از زیتون، گوش‌هایش از گوجه‌فرنگی، بینی‌اش از قارچ و سبیل‌هایش از فلفل سبز استفاده کنید.از پنکیک کدو سبز می‌توانید به‌عنوان زمینه اصلی استفاده کنید و بعد چشم هایی با نخود، بینی از هویج و موهایی از پنیر به آن اضافه کنید.نمونه هایی از تزیین خوراکی خلاقانه ببینید.

با کودکتان خرید کنید

ایده برای کودکان بدغذا

همراه کودکتان به میوه فروشی بروید و از او بخواهید تا میوه و سبزی مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.با این رفتار کودک شما احساس مسئولیت کرده و به انتخابش افتخار می‌کند.در این حالت تمایل بیشتری برای استفاده از چیزی که خودشان برای تهیه‌اش زحمت کشیده‌اند از خود نشان می‌دهند.

باغچه خانگی

اگر فضای کافی دارید، به همراه کودک یک باغچه سبزیجات ایجاد کنید.بگذارید در مراقبت از گیاهان، برداشت سبزیجات کال و شستن و آماده کردن آنها به شما کمک کند.کودک برای خوردن چیزی که خودش در تهیه آن نقش داشته، اشتیاق بیشتری خواهد داشت.اگر باغچه ندارید، پس جعبه‌ای را لب پنجره بگذارید و در آن گیاهی بکارید یا از یک کشاورز بخواهید در مورد نحوه تولید غذاهای تازه به کودک ، توضیح دهد.

در مورد عادت بد غذایی کودکان بیشتر بدانید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi