مشاهده
3452 +

تفکر انتقادی توانایی حل مسائل با بکاربردن دلیل و برهان است و اینکه بتوانید در یک بحث نواقص را شناسایی کنید.شما هر زمانیکه که درآمدتان را حساب کتاب می‌کنید از تفکر انتقادی استفاده کرده‌اید.

آموزش تفکر انتقادی به کودکان

آموزش تفکر انتقادی توانایی حل مسائل با بکاربردن دلیل و برهان است و اینکه بتوانید در یک بحث نواقص را شناسایی کنید.شما هر زمانیکه که درآمدتان را حساب کتاب می‌کنید از تفکر انتقادی استفاده کرده‌اید.

تفکر انتقادی یک رفتاری است که در ابتدا باید آموزش و تمرین داده شود.

مرحله 1

از کودک‌تان بخواهید نقل قول نویسنده‌ای را در مورد مسئله‌ای که بیشتر با آن آشنا است، بخواند.(حداقل 2 بار این نقل قول را بخواند)

مرحله 2

با طرح سوالات آسانی سعی کنید درک کودک‌تان را از این نقل قول امتحان کنید.در مورد رویدادهایی که رخ داده و اینکه چرا فکر می‌کند این رویدادها اتفاق افتاده است ، بپرسید.در مورد مقایسه شخصیتهای داستان سوال کنید و بخواهید برایتان توضیح دهد که این شخصیتها از چه لحاظ شبیه هم بودند و از چه لحاظ با هم متفاوت بودند.

مرحله 3

حالا بخواهید یک خلاصه‌ای از نقل قول برایتان شرح دهد.این خلاصه باید خیلی کوتاهتر از نقل قول اصلی باشد.این باعث می‌شود که شما یک امتحانی از درک و فهم کودک‌تان در مورد نقل قول داشته باشید.

مرحله 4

حالا زمان امتحان است.سوالاتی که مستقیم در متن نقل قول نبوده از کودک‌تان بپرسید.باید بتواند با استدلال به نتیجه‌ای برای پاسخ دادن به سوال شما برسد.یک روش برای این منظور این است که از کودک تان بخواهید سمت و منصب نویسنده را با توجه به عنوان مرتبط پیدا کرده و دلیل بیاورد.

مرحله 5

آیا تابحال کودک شما پاسخی از نویسنده دیگری در مقابل نویسنده اصلی نقل قول، خوانده است.از او سوال کنید با کدام نقطه نظر موافق و یا مخالف است و چرا.و بعد بخواهید در طرفداری از نقطه نظری که مخالفش است،بحث کنید.

این تمرین توانایی کودک شما را در ارزیابی و داوری کردن تقویت می‌کند.

مرحله 6

به کودک‌تان مسئله ریاضی بدهید تا حل کند.برای اینکه به حل مسائل ریاضی علاقمندتر شود بهتر است از مسائلی که در طول روز با آنها در تماس است، استفاده کنید.بعنوان نمونه چگونه می‌توانیم تعداد زیادی اجناس حراج زده شده را در صورت امکان با مقدار مشخصی پول خریداری کنیم وقتیکه هر جنس بطور متفاوت حراج زده شده است.

این تمرین مهارت فکری تحلیلی کودک تان را تقویت می‌کند.

مرحله 7

با فرزندانتان بازی گفتگوی سقراطی کنیددر این بازی‌، یک نفر در مورد موضوعی جبهه گیری می‌کند و نفر دیگر مانند یک وکیل سوال هایی میپرسد تا نقطه‌های ضعف و تناقض نفرِ اول را روشن کند. در ادامه، دو نفر نقش‌های خود را جابجا میکنند. طبق نظریه فیلسوف ریچارد گرلیکو ” این بازی سقراطی دانش آموزان را با هیجانی بیشتر در گیر یاد گیری می‌کند.

چگونگی بهبود مهارت تفکر انتقادی در کودکان را ببینید

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi