مشاهده
5550 +

کودکان با کمک فعالیت های دستی (با کمک دستان خود) چه چیزهایی را فرا می گیرند؟ اگر به کودکی خود بازگردید، بیش از اینکه روزهایی که منفعلانه در کلاس می نشستید و به درس گوش می‌دادید را به خاطر بیاورید، به یاد فرصت‌هایی خواهید افتاد که یک پروژه خلاقانه دستی را با معلم پیش دبستانی خود انجام می‌دادید و یا در روزهای اولیه دوره ابتدایی خود دست به یک آزمایش علمی تعاملی با کمک معلمتان می‌زدید. طبق بررسی انجمن ملی در خصوص آموزش کودکان، بهترین راه برای فراگیری کودکان، انجام فعالیت هایی است که با کمک دستان خود انجام می‌دهند و این امر آنها را ترغیب به تجربة دنیای اطرافشان با توجه به حواسشان خواهد کرد. اکتشاف سر کلاس آرام نشستن و به معلم زل زدن معمولا خیلی به ندرت یک کودک را ترغیب به یادگیری...

کودکان با کمک فعالیت های دستی (با کمک دستان خود) چه چیزهایی را فرا می گیرند؟

اگر به کودکی خود بازگردید، بیش از اینکه روزهایی که منفعلانه در کلاس می نشستید و به درس گوش می‌دادید را به خاطر بیاورید، به یاد فرصت‌هایی خواهید افتاد که یک پروژه خلاقانه دستی را با معلم پیش دبستانی خود انجام می‌دادید و یا در روزهای اولیه دوره ابتدایی خود دست به یک آزمایش علمی تعاملی با کمک معلمتان می‌زدید.

طبق بررسی انجمن ملی در خصوص آموزش کودکان، بهترین راه برای فراگیری کودکان، انجام فعالیت هایی است که با کمک دستان خود انجام می‌دهند و این امر آنها را ترغیب به تجربة دنیای اطرافشان با توجه به حواسشان خواهد کرد.

فعالیت آزمایش علمی

اکتشاف

سر کلاس آرام نشستن و به معلم زل زدن معمولا خیلی به ندرت یک کودک را ترغیب به یادگیری می‌کند، اما مشارکت در فعالیت‌هایی که با کمک دست انجام می‌شود، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا ردیفی از مضامینی چون مطالب علمی، هنری و حتی ریاضیات را فرا گیرند. فراگیری فعالیت های دستی و تعاملی، کودک شما را در محوریت یک فرایند آموزشی قرار می‌دهد و به وی اجازه می‌دهد تا از مفهوم ذاتی و طبیعی حس کنجکاوی خود استفاده کنند.حس لمس کردن، تحرک و نیز دستکاری موادی که کمک می‌کند تا کودک بتواند محیط پیرامون خود را بهتر کشف کند. فعالیت دستی برای کودکان، کشفیات جدیدی برای خودشان و نیز درک محتوایی تازه از زندگی را در بر دارد.

برای مثال، می‌توانید به کودک خود بگویید که گیاهانی وجود دارند که بیرون از خانه رشد می‌کنند، اما این سخن به واقع کمکی به درک مفاهیم مترقی نمی‌کند در عوض می‌توانید یک ازمایش کاشت دانه را با دست انجام دهید که این اقدام می‌تواند به کودک شما کمک کند تا هر بعد چرخه رشد را با چشمان خود ببیند و دریابد (با کمک دستان خود و یک ذره بین).

دانش و محتوا

کودکان، محتوای هر چیز را با کمک فعالیت های دستی فرا می‌گیرند. این کار می‌تواند موجب وجه ارتباطی بین فعالیت‌ها و درسهای پیش دبستانی و ابتدایی آنها شود و یا ممکن است با مضمونی که شما در منزل به کودک خود آموزش می‌دهید، همسو باشد. بر اساس نظریات متخصصین رشد کودک در NAEYC، یکی از معمول‌ترین شیوه‌هایی که کودکان می‌توانند تجربیاتی را با کمک فعالیت‌های دستی فرا گیرند، انجام آزمایشات علمی و فعالیت‌های علمی  است. علم به راحتی خود را در اختیار یک رویکرد آزمایشاتی قرار می‌دهد.با استفاده از فعالیت‌های دستی، طرح کردن یک سوالی که پاسخ بدون فکر و بسیار ساده ای دارد به عنوان یک روش اولیه برای بنای دانش برای کودکان است.

برای مثال کودک‌تان را تشویق کنید تا چیزهای مختلفی را در یک ظرف آب بیاندازد تا مفاهیم زیر آب رفتن و یا غوطه ور شدن اشیا مثل مفهوم چگالی یا وزن را دریابد. دیگر فضا‌های محتوایی که به آنها فعالیت های دستی را یاد می‌دهد (مثل هنر) – فکر کردن و ساخت کار دستی و یا کار‌هایی نظیر نقاشی با انگشت و یا مدل سازی با خاک است. در مورد یادگیری ریاضیات نیز سعی کنید الگوهایی با قالب‌ها و یا شمارش مهرها، شمارش را به کودکان خود بیاموزید.

تفکر انتقادی و حل مشکل

ماهیت اکتشافی ناشی از فعالیت های دستی باعث تشویق کودکان برای مشارکت در فرایندهای یادگیری شده و به آنها اجازه می‌دهد تا برای حل مشکلات خود تلاش کنند. فعالیت های دستی، کودکان را با تفکر انتقادی آشنا می‌کند. پیش بینی کردن و امتحان با کمک تعاملات صورت گرفته. به عنوان یک رویکرد موثر برای فراگیری و آموزش است. این نوع فعالیت ها (خواه یک آزمایش علمی ، پروژه نقاشی و یا ماجراجویی ساختن قالب ها) می‌تواند به کودکان کمک کند تا با استفاده از مهارت‌های حل مسئله به جای پرسش از بزرگ ترها برای یافتن پاسخ، خود به نتیجه گیری برسند.

فراگیری و حافظه

به عقیدة دیوید ال. هاری و پیتر ریلرو در وب سایت آزمایشگاه علمی و آموزشی منطقه‌ای بخش شمال مرکزی، فعالیت‌های دستی به جای استفاده از روش‌های منفعلانه، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا آن چیزی را که فراگرفته‌اند، بهتر بخاطر بسپارند. با مشارکت و نقش آفرینی در رویکرد فراگیری با کمک فعالیت‌های دستی، کودکان غالباً از ابزار چند حسی استفاده می‌کنند تا اطلاعات را گردآوری و یا پردازش کنند. استفاده از یک روش چند حسی و یا چند شیوه‌ای در امر فراگیری، منتج به احتمال بالاتر از ذخیرة اطلاعات تازه در ذهن کودکان می‌شود.

 

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه