مشاهده
3085 +

ناخنک زدن یا عادات بد غذایی کودکان مربوط به دوران کودکی آنهاست یا مشکل حاد‌تری است؟ با وجود همه تلاشتان از معرفی تدریجی غذاهای جدید گرفته تا درست کردن خوراک‌های سالم و مغذی باب میل کودک، اما کماکان کودک شما از خوردن هر چیزی سر باز می زند و انتخاب‌های محدودی از ظرف غذایی که دوست دارد، انجام می‌دهد. تلاش‌هایتان ازجمله بی‌خیال شدن ، خواهش و حتی اینکه بچه تان را گرسنه به رختخوابش بفرستید، همگی بی‌فایده بوده است. اغلب مادر یا پدرها، در چنین شرایطی برای اینکه بچه شان درست و حسابی غذا نمی خورد، خود را مقصر می دانند. اما اگر مسئله جدی‌تر از مهارت‌های بچه داری شما باشد چطور؟ و  چه چیز را باید سرزنش کرد؟ عادات بد غذایی کودکان امری است که در همه جای دنیا مرسوم است و این عادات جزء پنج نگرانی حاد و...

ناخنک زدن یا عادات بد غذایی کودکان مربوط به دوران کودکی آنهاست یا مشکل حاد‌تری است؟

با وجود همه تلاشتان از معرفی تدریجی غذاهای جدید گرفته تا درست کردن خوراک‌های سالم و مغذی باب میل کودک، اما کماکان کودک شما از خوردن هر چیزی سر باز می زند و انتخاب‌های محدودی از ظرف غذایی که دوست دارد، انجام می‌دهد. تلاش‌هایتان ازجمله بی‌خیال شدن ، خواهش و حتی اینکه بچه تان را گرسنه به رختخوابش بفرستید، همگی بی‌فایده بوده است. اغلب مادر یا پدرها، در چنین شرایطی برای اینکه بچه شان درست و حسابی غذا نمی خورد، خود را مقصر می دانند. اما اگر مسئله جدی‌تر از مهارت‌های بچه داری شما باشد چطور؟ و  چه چیز را باید سرزنش کرد؟

عادات بد غذایی کودکان امری است که در همه جای دنیا مرسوم است و این عادات جزء پنج نگرانی حاد والدین است که موجب می‌شود کودک خود را به دست متخصص اطفال بسپارند. محققین اکنون می دانند که عوامل غذا خوردن کودکان با چند فاکتور مثل تجارب اولیه، مشکلات عضلانی و حرکتی و نیز ژنتیکی معین می گردد. هر چه بیشتر در مورد عادات بد غذایی کودکان بیاموزیم، به همان نسبت نیز به راه حل هایی دست خواهیم یافت.

ترس از غذا: بر اساس نظر دکنر آلان گرین، متخصص اطفال، نویسنده و مشاور امور اطفال در Plum Organics : اغلب بسیاری از کودکان کم سن و سال چیزی نمی خورند، اما برخی حدود یک سالگی، ترس از غذا پیدا می‌کنند. این ترس می‌تواند ناشی از واکنش تکاملی باشد (نظیر اجتناب از غذای تلخ که می‌تواند علائم سم باشد) یا تجارب جراحتی که با خوردن یک نوع غذای خاص نظیر خفگی با یک تکه استخوان مرغ بدست آورده‌اند. برخی کودکان نیز از نوعی اختلال به نام نئوفوبیا غذایی یا ترس از چشیدن یا امتحان کردن غذای جدید رنج می برند و تنها یک نشان یا بوی نا آشنا در ظرف غذا کافی است تا دهانشان را ببندد. این نا آرامی عصبی با شروع یک گفتمان آشکارا در مورد غذا و ترغیب کودکان برای ترکیب کردن غذاهای مورد علاقه‌شان تسکین می‌یابد. هر دفعه غذاها را با شکل‌ و طعم‌ متفاوتی درست کنید و سعی کنید با ظاهر تازه‌ای ایجاد کنید.  با آرام کردن این موضوع و کمک گرفتن از یک متخصص درمانشناسی، شما می توانید به او کمک کنید تا نگرانی و تشویش کمتری در مورد مزه کردن غذاهای تازه داشته باشد.

به نه گفتن ها توجهی نکنید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که غذا خوردن، غریزه ای طبیعی است و به همین جهت ممکن است دوستان بگویند که “بالاخره غذا می خورد، گرسنه نمی ماند”. اگر عزیزان شما یک سری نصحیت های خیرخواهانه (اما متاسفانه حاوی اطلاعات غلط) به شما می‌دهند، خیلی ساده با این جمله جوابشان را بدهید:” از نگرانی و توجه شما بسیار ممنون اما من تحقیقی کردم و به این نظر رسیده‌ام که بیزاری او از غذا، ریشه در یک مسئله عمیق تر دارد.” به این ترتیب شما به صورت مدبرانه‌ای به دوستان یا خانواده خود فهمانده‌اید که این حساسیت نیاز به حمایت شما دارد و مسئله کودک شما با غذاست.

از بازاریابی هوشمندانه استفاده کنید: در یک مطالعه که توسط کارگاه سیسام در سال 2010 انجام شد، به بچه ها کلم بروکلی یا شکلات داده شد و همان طور که پیش بینی می شد، بیشتر بچه ها به سمت شکلات رفتند… تا اینکه محققان یک برچسبElmo روی بروکلی زدند. پس از آن، 50 درصد بچه ها آنرا بیش از شکلات ترجیح دادند. این در حالی است که برچسب‌ها ممکن است هر مسئله‌ای را مربوط به عادت بد غذایی کودکان حل نکند. با این وجود امتحانش ضرر ندارد. بچه های کم سن و سال از بی‌اعتمادی به غذاهای تازه عصبی می شوند. Elmo  یک شکل و قالب مورد اعتماد کودکان است پس شانس امتحان کردن آن غذا افزایش پیدا می‌کند. به علاوه، سرو کردن غذاها در بشقاب‌های مورد علاقه آنان و اضافه کردن یک سری چیزهای زرق و برق دار، میوه های رنگی معمولا جواب می‌دهند و از چاشنی‌ها و افزودنی‌های کنار غذا مثل ماست یا سس های دامی ارگانیک غافل نشوید.

مراقب حساسیت های غذایی باشید: راشل بیگان، متخصص تغذیه و سخنران پژوهشکده تغذیه و رژیم می گوید که کودکانی که در آنان حساسیت های غذایی و یا بیماری های سلیاک تشخیص پزشکی داده نمی شود، اغلب تبدیل به افراد با عادات بد غذایی میشوند زیرا آنان همواره با یک سری غذاهای خاص معذب خواهند بود. مراقب علائم دیگر آلرژی نظیر سوزش دهان، اگزما، کهیر، اسهال، قی و یا دردهای شکمی باشید. اگر علائم ادامه دار بود، با متخصص اطفال در خصوص تست آلرژی مشورت کنید.

مشکلا عضلانی دهانی کودک را لحاظ کنید: بر طبق نظر دکتر کی. ای .توومی، روانشناس اطفال و مدیر برنامه راه حل های تغذیه SOS در STAR Center در دنور، عملیات غذا خوردن، پیچیده ترین کارکرد بدنی است. کودکان دارای مشکلات حسی و یا عقب ماندگی در مهارت های فیزیکی و عضلانی ممکن است از غذا خوردن اجتناب کنند زیرا عملیات خوردن برایشان سخت یا حتی دردناک می‌باشد و به منظور کمک به توسعه مهارت‌های عضلانی دهانی، بازی هایی نظیر حباب فوت کردن و یا فوت کردن داخل یک لوله را امتحان کنید. غذا را به اندازه تکه‌هایی ببرید که قابل گاز زدن باشد و فقط سه نوع غذا را همزمان در ظرف کودکتان بگذارید. قاشق های غذاخوری کودکان را متناسب با سن آنها انتخاب کنید (مثلاً قاشق های غذاخوری برای کودک سه ساله). هر روز در یک زمان و مکان مشخص غذای خود را میل کنید و مطمئن شوید که کودک شما با کمک پاهای خودش بلند می شود.

فاکتورهای روانشناختی را ارزیابی کنید: از سن کم، کودکان یاد میگیرند که از موقعیت‌های دردناک اجتناب کنند. اگر تغذیه اولیه با جراحت و درد همراه باشد، بسیاری از بچه ها بعداً تبدیل به کودکانی با عادات بد غذایی می‌شوند. کودکانی که دارای ریفلاکس معده به مری هستند، ممکن است تغذیه‌شان همراه با حس درد باشد. تومی می گوید کودکان پیش از بلوغ که نخستین هفته ها یا ماه های عمر خود را با لوله در دهان یا بینی شان صرف می‌کنند، ممکن است بعدها تبدیل به کودکانی با عادات بد غذایی شوند. زمان بیشتری برای غذا خوردن و یک تجربه لذت بخش صرف کنید. همگی کنار هم غذا بخورید و به کودک خود حق انتخاب دهید و بگذارید تا برای خرید و پختن غذا کمکتان کند. وقتی ببینند مواد خامی که خریداری شده چطور پخته و آماده خوردن می‌شود بیشتر ترغیب می‌شوند برای همین هنگام آشپزی اجازه دهید در بعضی کارها کمک شما باشند.

کمک بگیرید: حدود 5 درصد کودکان با اختلالات واقعی مواجه هستند که نیاز به کمک است تا آن اختلالات مرتفع شود (نظیر اختلال غذا خوردن گزینشی موسوم به SED یا اختلال وسواس فکری یا OCD). اگر کودکتان کمتر از 20 نوع غذا می خورد، یا در مقابل غذاهای جدید کج خلقی می‌کند و یا از بسیاری از غذاها بیزاری از خود نشان می‌دهد و یا از دسته بندی‌های کلی غذاها اجتناب می‌کند (مثل تمامی غذاهای گوشتی و یا سبزیجات)، او ممکن است از اختلال تغذیه ای رنج می برد. با متخصص اطفال در خصوص راه‌حل‌های ممکن نیز یافتن یک کلنیک تغذیه در حول و حواشی خود مشورت کنید.

عادت بد غذایی کودکان

بسیاری از کودکان در اواسط دوران کودکی خیلی زودتر به سمت اختلالات تغذیه‌ای سوق می یابند، اما شفاعت‌های اولیه می‌تواند کارگشایی برای حل عادات بد غذایی کودکان باشد. افرادی که در طول عمر خود با عادات بد غذایی روبرو هستند، عواقب و پیامدهای جدی را در عدم سلامت خود تجربه می کنند که این امر ناشی از رژیم های محدود آنان است. با کمک کردن به کودک تان و کار کردن روی ریشه پیامدهای خوراک و تغذیه ، احساس راحتی بیشتری در موقعیت‌های اجتماعی حول محور تغذیه خواهند داشت و لذت تسهیم یک غذای خوشمزه و لذیذ را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه خواهند کرد.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi