مشاهده
2815 +

کنجکاوی بچه ها، باعث یادگیری می‌شود و این یادگیری زمینه آموزش های بعدی و خلاقیت در کودک و نوجوان خواهد شد.

محدودیت ها و مانعها را از سر راه کودکان برداریم تا بهتر بتوانند محیط اطراقشان را بشناسند

بچه ها همیشه در حال کشف محیط اطرافشان می‌باشند از همان نوزادی با لمس صورت مادر سعی می‌کنند تا این ارتباط را برقرار نمایند و بعد پرت کردن اشیا مثلا کودکی که توپ را پرت می‌کند ، شما توپ را برمی‌دارید و به دستش می دهید و او دوباره پرتش می کند بارها و بارها این کار را ممکن است تکرار کند ، زیرا او در حال شناخت علت‌ها می‌باشد “توپ را پرت کردم و مامان توپ را برگرداند” این یک کشف می‌باشد .کلی سوال در ذهن او مطرح می شود این توپ می افتد بعد از برخورد با زمین صدا می دهد و دوباره امتحان می کند .

باید به بچه ها فرصت کشف محیط اطراف را بدهیم.

کنجکاوی بچه ها، باعث یادگیری می‌شود و این یادگیری زمینه آموزش های بعدی و خلاقیت در کودک و نوجوان خواهد شد.

محدودیت ها و مانعها را از سر راه کودکان برداریم تا بهتر بتوانند محیط اطراقشان را بشناسند

بچه کنجکاو و کاشف

کودکان در ابتدا خطر را درک نمی‌کنند پس با امن کردن خانه ، این اجازه را بدهیم تا آزادانه در محیطی که زندگی می کنند فکر کنند اجازه دهید به اشیا دست بزنند و آنها را تشویق به آزمایش کنیم و همیشه سعی کنیم تا حس کنجکاویشان تحریک شود و بعد این حس را هدایت نمائیم .

با طرح سوالاتی حس کنجکاوی را فعالتر کنیم

مثلا وقتی از رو کنجکاوی توپ را پرت کرد سوال کنیم توپ کو ؟ رفت ،با چه فاصله ای رفت ؟ دوباره بیاوریم و بخواهیم پرت کند و بپرسیم حالا با چه فاصله ای رفت؟ یا وقتی از روی کنجکاوی دستش را در کاسه آب فرو کرد از او بپرسیم دنبال چه می‌گردی؟ آب سرد است یا گرم؟ چه حسی در دستت داری؟

 با این تکنیک طرح سوال با کلمات چرا، چگونه، چطور… بچه ها را وادار به فکر بیشتر می کنیم .

جواب همه سوالات را ندهیم تا بیشتر فکر کنند

بهتر است برای جواب سوالاتی که دارند فرصتی بدهیم تا بیشتر فکر کنند و گاهی سوالات را با طرح سوالی دیگر ، جواب بدهیم. مثلا وقتی می پرسند ماهی‌ها چرا تو آب می‌باشند ؟ ما جواب بدهیم “شما چه فکری می کنید چرا ماهی‌ها  در آب زندگی می کنند”؟

با ایجاد فرصت برای فکر کردن و درک بهتر مسائل ما کمک می کنیم تا خلاقیت و توانایی کشف بچه ها را در نوجوانی و جوانی فعال کنیم.

محیطی فراهم کنید تا بیشتر به کنجکاوی و جمع آوری اطلاعات بروند

فعالیت ها ،بازی، آزمایش ، سی دی ،فیلم ، قرار گرفتن درطبیعت و هر محرک دیگری که باعث طرح سوال شده و خودشان جواب را هم پیدا کنند باعث جمع آوری اطلاعات و شناخت بهتر محیط پیرامونشان می‌شود.

در آزمایش ها شما هم شرکت کنید و آنها را تشویق نمائید این تشویق های شما کودکتان را در مسیر کشف دنیا قرار می‌دهد . با ایجاد چنین محیطی ما کودکانی تربیت خواهیم کرد که در آینده کاشف شوند.

چرا باید بچه های کاشف، تربیت کنیم؟

با این برخورد در آینده هم با مسائل و مشکلات خلاقانه برخورد خواهند کرد.زیرا روش برخورد با مشکل، کشف راه حل، آزمایش و نتیجه گیری را می‌دانند.

کنجکاوی بچه ها به جز خلاقیت باعث نشاط و شادی نیز می‌باشد زیرا دریافت پاسخ سوالات و برآورده شدن حس کنجکاوی احساس شادی بهمراه دارد.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi