مشاهده
1751 +

نوجوانی اغلب با جمله "کافی نیست" توصیف می‌شود.نوجوان ها اغلب فکر می‌کنند به اندازه کافی باهوش،کافی جذاب،کافی باحال نیستند.از طرفی آنها سعی می‌کنند بفهمند که چه کسی هستند،کجا هستند،به کجا و چه سمتی می‌روند و خواهند رفت؟این دوران ،دوران گیج کننده‌ای برای آنها می‌باشد. در "کتاب بنویس کجا هستی" نوشته پرفسور میریام گلدبرگ می‌گوید نوجوانان با نوشتن می‌توانند خودشان را پیدا کرده و احساس بهتری داشته باشند. به گفته گلدبرگ در ذیل روشهایی را شرح داده که نوشتن چه نفعی برای نوجوانان دارد:   کشف خودشان:نوشتن کمک به شناخت بهتر می‌کند.باعث می‌شود نوجوانان درک بهتری از خودشان و موقعیتشان در این جهان داشته باشند. عشق به خودشان:روند نوشتن یک حسی از فضیلت و غرور را ایجاد می‌کند. اصوات درونشان ر...

نوجوانی اغلب با جمله “کافی نیست” توصیف می‌شود.نوجوان ها اغلب فکر می‌کنند به اندازه کافی باهوش،کافی جذاب،کافی باحال نیستند.از طرفی آنها سعی می‌کنند بفهمند که چه کسی هستند،کجا هستند،به کجا و چه سمتی می‌روند و خواهند رفت؟این دوران ،دوران گیج کننده‌ای برای آنها می‌باشد.

در “کتاب بنویس کجا هستی” نوشته پرفسور میریام گلدبرگ می‌گوید نوجوانان با نوشتن می‌توانند خودشان را پیدا کرده و احساس بهتری داشته باشند.

به گفته گلدبرگ در ذیل روشهایی را شرح داده که نوشتن چه نفعی برای نوجوانان دارد:

 

کشف خودشان:نوشتن کمک به شناخت بهتر می‌کند.باعث می‌شود نوجوانان درک بهتری از خودشان و موقعیتشان در این جهان داشته باشند.

عشق به خودشان:روند نوشتن یک حسی از فضیلت و غرور را ایجاد می‌کند.

اصوات درونشان را پیدا کنند: در ارتباطات اجتماعی ممکن هست افراد با یکدیگر در خواهش یا اجتناب یا ارتباط بر قرار کردن با تحت تاثیر قراردادن یا دوری کردن باشد. نوشتن کمک می‌کند نوجوانان بدون هیچ محدودیت ، پرده و مانعی ارتباطات ،بین لغات و صدا برقرار کنند.

پیدا کردن جوابها:نوشتن برای اینکه نوجوانان را مجبور به نشستن و فکر کردن می نماید باعث می‌شود جواب بسیاری از سوالهای زندگی در همین حین پیدا شود.

پیدا کردن خلاقیت:نوشتن باعث فورانی خلاقیت و سرایتش به زندگی هم می‌شود.

پیدا کردن هیجانات:احساسات دوران نوجوانی بسیار شدید بوده و اغلب نمی‌دانند چگونه با این هیجانات و احساسات کنار بیایند .نوشتن،یک راه امن برای خلاص شدن از این هیجانها است.

نوشتن برای زندگی:مثل خیلی هنرهای دیگر نوشتن کمک به ارتباط برقرار کردن با دنیا می‌کند.احساس درگیرشدن و علاقمند شدن به زندگی و حس سرزندگی ایجاد می‌کند.

نوشتن رویاها:نوشتن باعث می‌شود نوجوانان رویاهای حقیقی زندگیشان را کشف کنند، نه آنچه که دیگران می‌گویند.می‌توانند به این رویاها فکر کنند و اینکه چه قدمهایی باید بردارند تا این رویاها به حقیقت پیوندد و بعد می‌توانند مسیرزندگیشان را بنویسند.

نوشتن می‌تواند یک شروعی برای کمک به نوجوانی باشد که احساس آشفتگی،گیجی و عدم اطمینان دارد و مملو از هیجانات و حتی گم شدگی می‌باشد.نوشتن می‌تواند جوابی برای بسیاری از سوالهای نوجوانان و حتی سوالهایی که قبلا به آنها فکر نکرده‌اند باشد.نوشتن می‌تواند یک ابزار برنامه‌ریزی آینده برای نوجوانان و روشی برای شناخت بهتر از خود و دوست داشتن باشد.

همه اینها فقط با یک قلم و دفترچه یادداشت شروع می‌شود.

در اینجا ما 2 تمرین برای شروع نوشتن قرار می‌دهیم:

  1. در ابتدا موضوعی را انتخاب نمایید:تعطیلات،خاطره ای از خانواده ،حیوان خانگی(سعی کنید موضوعی که انتخاب می‌کنید حس منفی نباشد)این فعالیت را از دریچه دید خانواده بنویسید.سپس خانواده هم می‌توانند از دریچه دید نوجوان بنویسند .حالا کاغذها را با هم جابه جا کنید و ببینید هر کدام چه باوری در مورد همدیگر داشتید.این هم به خانواده و هم به نوجوان کمک می‌کند تا بدون لگدمال کردن شخصیت‌ها یک شناخت عالی از همدیگر بدست بیاورید.
  2. چه چیزی ترا ناامید می کند؟ یک نامه به ریئس جمهور بنویسید که چه چیزی ترا ناراحت و ناامید می‌کند و برای حلش چه باید کرد؟
0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi