مشاهده
0 +

یکی از نگرانی‌های والدین انتخاب مدرسه خوب برای کودک هست ولی قبل از اینکه به مدرسه خوب فکر کنید باید سیستم آموزشی که می‌خواهید کودک شما با آن بار بیاید را انتخاب کنید. مدرسه شناختی یکی از سیستم‌های آموزشی هست که چندین سال هست در ایران در حال اجرا هست. در این مقاله بیشتر در مورد این سیستم صحبت می‌کنیم.

مدرسه شناختی یا مدرسه سنتی و رضاخانی

با آغاز تابستان دغدغه بسیاری از والدین انتخاب مدرسه خوب مناسب برای دختر و پسری است که با گذر فضای با مهر و عطوفت خانواده قرار است وارد اولین اجتماع شود.

مدرسه ای که متاسفانه از آغاز دهه هفتاد شمسی با افت کیفیت در حوزه تربیتی و آموزشی مواجه شد. کیفیتی که همچون تمام مسائل اجتماع مسئولین آنرا مرهون فضای مجازی میدانند. این سخن در بهترین وضعیت 20 درصد صحیح میباشد و شاید بهتر باشد بی‌برنامگی فرهنگی کشور، فرسوده شدن سیستم آموزشی، عدم آموزش صحیح مربیان و معلمان، به روز نشدن و تاخیر صدساله در سبک آموزش، مربیان و معلمان دست و پا زده در تمام فشارهای اقتصادی و اجتماعی که گاها از امنیت شغلی مناسبی هم برخوردار نیستند را دلایل 80 درصدی افت کیفیت پرورشی و آموزشی 20 سال اخیر دانست.

انواع سیستم مدرسه :

مدرسه سنتی:  این مدرسه همان چیزی است که از زمان رضاخان وارد ایران شد و سیستم آموزش رایج کشور را عهده دار است. سیستمی که وعده‌هایی برای رایگان شده آن داده شد. اما بی‌برنامگی فرهنگی نشان داد که سهم و ارزش آموزش در بودجه نفت آنچنان بالا نیست که بتوانیم تمام اقشار را از خدمت مدرسه رایگان بهرمند کنیم.

مدرسه سنتی اما پولی: این مدرسه از اواخر دهه 60 در دستور کار قرار گرفت تا کسری بودجه مدرسه رایگان و نیاز قشر متمول را برآورده کند.

مدرسه شناختی: این نوع از مدرسه مدل و سبک نوینی از مدرسه بود که از صده 70 با الگو برداری از مدارس فنلاند و کشورهای اروپایی و با تکیه بر اصول فبک در کشور پایه گذاری شد. اصول اولیه این مدرسه بر مبنای سبک فرزند پروری شکل گرفته است. کودک آزاد، کودک خلاق، کودک سخنگو، کودک پرسشگر، کودک جسور، کودک محرک محصول این نوع از مدرسه است.

تکلیف‌های مرسوم و خاک خورده آموزش سنتی در این مدارس جایی نداند. در این مدرسه سیستم معلم و شاگرد به مدل تسهیلگر تبدیل شده است. تسهیلگر در واقع یکی از کودکان است که با نرمش و آرامش و بسیار استادانه و بر اساس اصول روانشناسی دیگر کودکان را به سمت و سویی که خود در آن حرکت میکنند سوق میدهد.

والدین در این سبک از مدرسه شناختی نقش اساسی دارند. با اصلاح سبک فرزند پروری بر اساس مدل شناختی، مدرسه کیفی و تئوری انتخاب مسیر کودک را برای رشد باز میکنند. بدیهی است در این نوع مدارس کتابهای کمک آموزشی، کلاسهای تک درس و کنکور، معلم خصوصی و … رنگ باخته‌اند و سیاستهای کاسب کارانه ی برخی ماهی‌گیران عرصه آموزش کاربردی ندارد.

در مدرسه شناختی کودک در مثلث تسهیلگر، والدین و کودک قرار گرفته و بدون متحمل شدن فشار، تنها بر مبنای بازی، کشف و جستجو به راه حل مسائل دست پیدا میکند.

این نوع آموزش بر مبنای اصول روانشناسی طراحی شده و با همراهی حداقل یک روانشناس در کنار مربی نکات آموزشی، سرفصل دروس، شیوه برخورد و حتی گفتار مربی تحت مراقبت دقیق بررسی میشود.

تشویق و تنبیه:

در سیستم آموزشی دوره رضاخان تا دهه 70 شمسی مدل آموزش با کمک شیوه رایج تنبیه و تشویق اجرا میشود. در این روش تمام رفتارهای کودک مورد بررسی قرار میگیرد و کوچکترین رفتارها بدون درنظر گرفتن روحیه، جنسیت، شرایط و مسائل کودک در ابتدا با تنبیه و گاها با تشویق همراه است.

اما آنچه در مدرسه شناختی اصلا محل و جایگاهی ندارد تنبیه، تشویق و برخوردهای تکانشی و برافروختگی معلم و یا بازخواست والدین برای حضور در دفتر مدیر و خورد شدن کودک در برابر سرزنشگر بزرگسالان است.

در سیستم شناختی با هر کودک متناسب با روحیه او برخورد میشود. سه کودک عصبانی یا پرخاشگر که یکی از گرسنگی، یکی از چالش بین والدین و یکی از ناتوانی در ابراز احساسات اقدام به پرخاشگری نموده اند. در مدرسه سنی به یک روش هر سه را تنها ساکت نموده و کنترل میکنند. اما در روش شناختی با این هر سه کودک به سه روش مجزا از طرق ارتباط کلامی طرح موضوع شده و مسیر حل مسئله را با کمک خود کودک و یا گاها کمک والدین همرار میکنند.

قدرت بازو و صدا محصول مدرسه سنی رضاخان تا دهه 70 شمسی است

جادوی زبان و درک احساسات معجزه ی مدرسه مشارکتی است

بایدها و نبایدها:

مدرسه سنتی مملو از باید و نبایدهایی است که کودک از بدو ورود با آنها مواجه میشود. باید درس بخوانی، نباید شیطنت کنی، باید به حرف معلم گوش دهی، باید کاری که از تو خواسته شده را انجام دهی، نباید بدون اجازه کاری انجام دهی

مدرسه شناختی مملو از راه حل‌ها و انتخابهایی است که کودک با آن مواجه میشود. در تمام شرایط. همچنین کودک می‌آموزد بر اساس انتخاب خود، مسئولیت انتخاب را برعهده بگیرد و به این ترتیب برای آینده به شیوه ای صحیح آماده میشود.

و حالا این والدین هستند که در مسیر رشد کودک از کدام گزینه استفاده میکنند.

کلاسی با 40 دانش آموز و با روش همراه با تنبیه و تشویق و سرشار از باید و نباید

کلاسی بین 10 تا 20 نفر بدون تنبیه و تشویق و بر اساس جادوی زبان و خالی از باید و نباید

آنچه میتوانیم انتخاب کنیم این است:

اگر دانایی هزینه دارد، بهتر است تا نادانی را امتحان کنیم    “مثل انگلیسی”

خانواده بوژان یکی از مراکزی است که بر اساس مدل مشارکتی و با همراهی 4 روانشناس از گروه سنی 1 تا 7 سال اقدام به پذیرش و آموزش والدین و کودکان در حوزه شناختی نموده است.

آنچه باید بدانیم این است اصل در خانواده بوژان حضور پررنگ والدین در لحظه به لحظه رشد کودک است. و کسی که بوژان را همچون دیگر مراکز شناختی برمی‌گزیند تنها کودک را جهت آموزش ثبت نام نکرده است. بلکه تمام اعضای خانواده را با پرداخت هزینه یک نفر درگیر حوزه تغییر و آموزش نموده است.

کودک بوژان در مثلث معروف مربی، والدین و کودک مسیر حرکت خود را انتخاب نموده و با آشنایی با انواع مسیرها، خطرات و گزینه‌ها بهترین مسیر را در یک روال روانشناسی انتخاب میکند.

کودک مضطرب، کودک پراسترس، کودک تحت فشار در فرایند خانواده و تمام کودکان با یکدیگر برابرند و هر کدام زبان مخصوص به خود را مطالبه میکنند.

دوره‌های فرزند پروری، انیاگرام و شخصیت شناسی، آموزش زبان بدن، پلتفورم مادر و کودک ویژه والدین و دورهای تخصصی مادر و کودک، پکیج های تخصصی، عمومی و مدرسه اجتماعی، بازی‌های حرکتی، رباتیک، نجوم و معماری از جمله فعالیت‌هایی است که کودک بوژان آنرا به راحتی و در قالب بازی تجربه میکند.

مرکز بوژان در شرق تهران در محدوده خیابان فرجام و با دسترسی مناسب برای ساکنین شرق و شمال شرق و در غرب تهران در محدوده بلوار آیت ا… کاشانی با دسترسی مناسب برای ساکنین غرب و شمال غرب پذیرای انتخابگران عزیز میباشد.

کودکان بوژان و همه کودکان نیازمند فضایی امن برای بازی، کشف و جستجو هستند تا بتوانند آینده خود را در میان این بازی ها بسازند.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi