مشاهده
0 +

دست خط ناخوانا؟ حروف بزرگ؟ مداد دست گرفتن اشتباه؟ مشکل چپ دست بودن؟ اگر کودک شما مشکل نارسانویسی بد خطی دارد، می‌تواند یکی از این دلایل علت آن باشد.
یادگیری نوشتن و روان نویسی یک مهارت کلیدی هست در طول ادامه تحصیل دانش آموزان ضروری هست. نوشتن یک پروسه پیچیده‌ای هست. شما بعنوان والدین و معلم چه کمکی می‌کنید؟

نارسانویسی (بد خطی)

اگر کودک شما در نوشتن خیلی تبحر ندارد، فعالیتهایی نظیر نوشتن حروف، مداد دست گرفتن، هجی کردن، فاصله بین کلمات… اینها همه مشکلات رایج دانش آموزان سال اول ابتدایی هست. خیلی نگران نباشید درست نوشتن یک مهارتی هست که نیاز به تمرین مداوم دارد.

قبل از خواندن ادامه مطلب پیشنهاد داریم مطلب عملکرد دست خط را بخوانید تا بیشتر با اهمیت رسیدگی به نارسانویسی دانش آموزان آشنا شوید.

در ادامه نکاتی داریم تا به شما نشان دهیم که چطور مشکل نارسانویسی- بد خطی دانش آموزان را حل کنید:
اولین بار که به کودک کلاس اول ابتدایی دیکته گفته‌اید، حتما وقتی دیدید که نوشته است ” بارام آمد” یا ” ن‌ان داد” کلی هیجان زده شده‌اید. وقتی تازه نوشتن را بچه‌ها شروع می‌کنند، اغلب نوشته‌ها غیر قابل خواندن است یا برخی حروف بهم چسبیده و یا با فاصله هستند. برای اینکه در مهارت نوشتن بهتر شوند، لازم هست مهارت حرکتی ظریف و مهارت‌های شناختی را به خوبی یاد بگیرند. باید بتوانند مداد را به خوبی در دست بگیرند و بتوانند شکل‌هایی که در ذهنشان هست را روی کاغذ بیاورند.

وقتی کلمه‌ای را می‌شنوند باید بتوانند حروف آن کلمه را تصور کنند و با صدای آنها آشنا باشند. آموزش نوشتن یک چالشی برای کودکان نوآموزی هست که شما پدر و مادر و معلمین باید در این مسیر آنها را یاری کنید تا این مرحله را بگذرانند و در نوشتن تبحر پیدا کنند.

نارسانویسی :(بعضی حروف برعکس نوشته می‌شود). اگر دانش آموزی حروف را برعکس می‌نویسد، دلیل بر نارسانویسی نیست. خیلی از نوآموزان در شروع یادگیری نوشتن این اختلال را دارند و حروف و اعداد را برعکس می‌نویسند. یک مهارت ادراکی بنام مهارت بصری پایدار هست که نیاز هست کودکان فرا بگیرند .این مشکل تا پایان سال اول ابتدایی معمولا برطرف می‌شود. وقتی همه حروف را یاد می‌گیرند و با خواندن حروف و توسعه مهارت بصری مشکل برعکس نوشتن حل خواهد شد. ولی اگر در سالهای بالاتر تحصیلی این مشکل ادامه داشت، باید با یک درمانگر موضوع را مطرح کنید و راهنمایی بخواهید.

نارسانویسی:( مشکل مداد دست گرفتن). اگر دانش آموزی در مداد دست گرفتن مشکل داشته باشد، باعث ایجاد خستگی و درد در دست می‌شود.یکی از علت‌های کند نویسی دانش آموزان مشکل صحیح دست نگرفتن مداد هست. اغلب کودکان بصورت غریزی درست مداد دست نمی‌گیرند و لازم هست تا به آنها آموزش داده شود. بهترین حالت برای رفع مشکل مداد دست گرفتن استفاده از گیره است. روش ساده دیگر استفاده مشخص ردن محل انگشتها با کش بر روی مداد هست. مشکل صحیح مداد دست گرفتن در کودکان خردسال، پیش دبستانی خیلی شایع هست و شاید استفاده از صفحه‌های لمسی دستگاه‌های هوشمند از علت‌های اصلی آن باشد.

بازی‌های لگوسازی، خانه سازی با مکعب‌ها، نقاشی کشیدن را زیاد با کودک انجام دهید.

راه حل برای مشکل نارسانویسی و درست دست گرفتن مداد:

استفاده از مداد شمعی یا گچ کوچک برای نمایش صحیح مداد دست گرفتن خیلی عالی هستند.

نارسانویسی:( صدای کلمات). تشخیص صدای حروف در مصوت‌ها خیلی مهم هست. ترکیب صامت و مصوت با هم مانند ” ر با –َ میشه رَ” یا ” ر با ا میشه را” … وقتی کلمه “راد” را کودک می‌نویسد باید تاکید بر روی حرف اول و بعد مصوت آن باشد.با کشیدن و هجی کردن کلمات کمک کنید تا دانش آموزان بتوانند صدای اول هر کلمه را تشخیص دهند.با بازی‌هایی که مهارت شنیداری را تقویت می‌کند، سعی کنید گوش بچه‌ها را هوشیار کنید تا بتوانند خوب گوش بدهند و خوب تشخیص دهند.مطلب بازیهایی برای تقویت مهارت گوش دادن را ببینید.

مشکل دیگه‌ای که در تشخیص صدای کلمات هست، تشابه صدای خیلی از حروفی هست که ما در الفبای فارسی داریم. وقتی دانش آموزان شروع به نوشتن می‌کنند، فرض بر این هست که هر حرفی یک صدایی دارد. ولی خیلی از حروف الفبا مانند “ص، س، ث” دارای صدای شبیه هم هستند. با تقویت حافظه دیداری این مشکل و تشخیص صحیح حروف هم صدا را حل کنید. باید شکل کلمات را در حافظه نگه دارند تا حروفی که صدای مشابه‌ای دارند با تصویر لغات تشخیص داده شوند.

نارسانویسی:( حروف توهم ). موقع دیکته گفتن تکرار این جمله “بین لغات فاصله بذار” یکی از جملات رایج همه والدین هست. علت آن این هست که بچه‌ها اول فاصله در خواندن و مرحله بعد در نوشتن یاد می‌گیرند. یک روش برای حل این مشکل که توسط والدین در منزل باید اجرا شود این هست که موقع دیکته گفتن برای شروع هر کلمه با انگشت روی کاغذ اشاره شود. این تمرین نشان می‌دهد که فاصله‌ها کجا لازم هست و چطور با کنار هم چیدن این فواصل جمله شکل می‌گیرد. مشکل توی هم نوشتن کلمات یک ضعف در مهارت تکمیلی نیست، بلکه یک مشکل نوشتاری هست که در نهایت حل خواهد شد. وقتی دانش آموزان شروع به خواندن کنند دیگه حل می‌شود.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi