مشاهده
0 +

ترس از مدرسه، امتحان، تکلیف مدرسه، کلاس درس، ریاضی و نگرانی‌های دیگر...خیلی در کودکان دیده می شود.برای حل این مشکل در مرحله اول لازم هست بدانید که چرا چنین اتفاقی می‌افتد و به کودک کمک کنید تا بتواند هیجانات و احساساتش را در مورد این ترس‌ها کنترل کند.

ترس از مدرسه

من نمی‌خواهم به مدرسه بروم! اگر شما این جمله را از کودکان می‌شنوید، پس این احتمال هست که دچار اضطراب جدایی باشد. اضطراب جدایی و ترس از مدرسه در هر سنی ممکن هست اتفاق افتد ولی معمولا در کودکان بین سن 5 تا 7 سالگی و 11 تا 14 سالگی خیلی شایع‌تر هست. این اتفاق بیشتر در زمانی هست که یک تغییر و چالشی در ورود به مدرسه یا دوران تغییر مقطع تحصیلی وجود دارد.در حدود 10 تا 15 درصد از بچه‌ها در دوران تحصیل تجربه ترس از مدرسه و اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند.

سوال:

چطور به کودک کمک کنیم تا با ترس از مدرسه کنار بیاید؟

ترس از مدرسه، امتحان، تکلیف مدرسه، کلاس درس، ریاضی و نگرانی‌های دیگر…

برای حل این مشکل در مرحله اول لازم هست بدانید که چرا چنین اتفاقی می‌افتد و به کودک کمک کنید تا بتواند هیجانات و احساساتش را در مورد این ترس‌ها کنترل کند.باید متوجه شوید که چه عاملی باعث شده که کودک دچار ترس از مدرسه شده هست.

نشانه‌های ترس از مدرسه:

  • معده درد
  • سردرد
  • تپش قلب
  • لرزیدن
  • غرق کردن
  • تنفس سریع
  • اسهال
  • استفراغ
  • نگرانی افراطی کودک از اینکه برای پدر و مادرش اتفاق بدی رخ دهد

البته مطمئنن کودک شما همه‌ی این نشانه‌ها را با هم ندارد و این توانایی را هم ندارد که بتواند تشخیص بدهد که این نشانه ناشی از ترس از مدرسه و نگرانی‌اش هست یا نه.فقط ممکن ست به شما بگوید که دل درد دارد یا سرش درد می‌کند و یا اینکه دوست دارد خانه بماند.

اگر این نگرانی بطور ناگهانی در طول سال تحصیلی ایجاد شده است، سعی کنید تشویقش کنید تا اتفاقاتی که در مدرسه رخ می‌دهد را برای شما تعریف کند تا بتوانید، علت بی‌میلی به مدرسه پیدا کنید.گاهی محیط مدرسه یا مشکلات تحصیلی باعث ایجاد چنین اضطرابی می‌شود ولی علت اصلی ترس از مدرسه مشکل اضطراب جدایی و ترس از جدا شدن از والدین هست که در روزهای شروع سال تحصیلی بروز می‌کند.

وقتی کودک دچار نگرانی و اضطراب جدایی باشد، صحبت کردن در مورد مزایای درس خواندن در مدرسه و یا تفریح و سرگرمی‌هایی که در مدرسه وجود دارد، تقریبا کار بی‌فایده‌ای هست زیرا در این موقعیت منطق، و قدرت فکر کردن و علاقمندی به برقراری تعاملات اجتماعی در مدرسه وجود ندارد. کودک در حالت درماندگی هست و فکرش کار نمی‌کند. تنها چیزی که او می‌داند این هست که می‌خواهد در خانه بماند و محیط مدرسه خیلی ترسناک هست.

چه چیزی باعث ایجاد ترس از مدرسه می‌شود؟

بعضی بچه‌ها بخاطر خلق و خو و یا شدت حساسیتی که دارند بیشتر به سمت اینگونه استرسها تمایل دارند. خصوصا والدین پراسترس این حس را در کودک تشدید می‌کنند.

ترس از مدرسهدر روز اول مدرسه خیلی از کودکان حساس ممکن هست دچار اضطراب جدایی شوند و بعد از اینکه والدین آنها را ترک کردند، ترس از مدرسه با دل درد خودش را نشان دهد. در روز دوم باز با ورود به مدرسه حس نگرانی و یادآوری خاطره روز قبل باعث میشه باز دل درد تکرار شود. بنابراین حس نگرانی و ترس از مدرسه مجدد ایجاد می‌شود.

دوران گذران اضطراب جدایی چقدر هست؟

خیلی از کودکان به اضطراب و ترس از مدرسه دچار می‌شوند. ولی اینکه این حس چقدر دوام دارد، بستگی به خود کودک دارد. بعد از چند روز کودک متوجه می‌شود که والدینش سر ساعت هر روز دنبالشان می‌آیند و به خانه برمی‌گردند. بعد از چند هفته با این برنامه هماهنگ می‌شوند.بطور معمول پیشنهاد می‌شود که بعد از گذشت یکماه اگر هنوز ترس از مدرسه در کودک هست، باید از مسئولین مدرسه برای رفع مشکل کمک خواست. این کمک از طرف معلم، مشاور مدرسه و یا هر طریق دیگری باید درخواست شود. باید به کودک یاد داد که چطور هیجانات کنترل و مدیریت کند و با محیط مدرسه هماهنگ شود.

چطور ترس از مدرسه را درمان کیم؟

خوشبختانه از سمت والدین اقدامات بسیاری می‌توان، انجام داد که رفع مشکل اضطراب جدایی را آسان کرده و یا حتی از ایجاد چنین نگرانی جلوگیری کرد.

کودک را مستقل تربیت کنید. ایجاد استقلال از دوران نوپایی باید در کودک ایجاد شود.کودکان خجالتی و حساس باید هر از گاهی در موقعیت دور از والدین قرار گیرند. گاهی آنها را با پدربزرگ و مادربزرگ تنها بگذارید و تاکیید داشته باشید که عقب آنها بر می‌گردید. اینکه بدانند بعد از هر جدایی باز شما دنبال آنها بر می‌گردید، نوعی حس اعتماد به گفته‌های شما در کودک ایجاد می‌شود. در دوران مدرسه هم خاطر جمع هستند که بعد از تعطیلی مدرسه شما دنبال آنها می‌روید.

تمرین کنید تا آرام باشید.کودکان می‌توانند نگرانی را در چهره شما تشخیص دهند. حتی اگر شما وانمود کنید که نگران نیستید، آنها متوجه کوچکترین نگرانی و اضطراب در شما می‌شوند. پس یاد بگیرید چطور اضطراب خودتان را کنترل کنید. نفس عمیق بکشید و جلوی آینه تمرین کنید تا بتوانید چهره آرامی داشته باشید.

برای بچه‌ها توضیح دهید که چه اتفاقی می‌افتد.وقتی کودک احساسات و هیجانات درونی خودش را بتواند شناسایی کند دیگر آنها را نادیده نمی‌گیرد و یاد می‌گیرد که چطور آنها را مدیریت کند.

به کودک یاد بدهید تا احساسش را کنترل کند. بعضی از کودکان با تنفس شکمی احساس آرامش پیدا می‌کنند و بعضی ممکن هست با بردن یک چیز کوچک از خانه و قرار دادن آن در جیب یا کوله پشتی احساس آرامش داشته باشند. ببینید چطور کودک شما بهتر آرام می‌شود و با معلم مدرسه هم این موضوع را در میان بگذارید تا در مواقع لزوم کودک را تشویق کند تا از این تکنیک برای آرام کردن خودشان استفاده کند.

این حس ر تلقین نکنید. فرض را بر این نگذارید که ممکن هست کودک شما در روز اول دچار ترس از مدرسه و اضطراب جدایی شود. با پرسیدن سوالهایی مانند اینکه، ” آیا نگرانی از روز اول مدرسه داری؟” و یا ” از مامان دور هستی، می‌ترسی؟” این نگرانی را تشدید نکنید. بجای این صحبتها بر روی زوایای مثبت آغاز مدرسه تمرکز داشته باشید.

برای غلبه بر ترس از مدرسه پیشنهاد می‌کنیم مطلب اضطراب جدایی را مطالعه نمایید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi