مشاهده
11397 +

مهارت‌هایی که کودکان از لگو بازی یاد می‌گیرند، مهم و حیرت انگیز است! اگر تاکنون به اسباب بازی لگو با دید یک ابزار فوقِ آموزنده نگاه نکرده‌اید، در این مقاله با مزایای لگو بازی آشنا می‌شوید و بیشتر بچه‌ها را ترغیب به بازی با اسباب بازی لگو خواهید کرد.

10 مهارت مهم که کودکان از لگو بازی یاد می‌گیرند

بیش از 50 سال است که اسباب بازی لگو بسیاری از کودکان را هیجان زده کرده است. این اسباب بازی‌های ساختنی کوچک، در خانه‌های سراسر جهان پیدا می‌شوند و به کمک آنها کودکان می‌توانند ساعت‌ها وقت بگذرانند و هر آنچه که در ذهنشان وجود دارد را بسازند. خوشبختانه کلِّ زمانی که صرف لگو بازی می‌شود نه تنها برای کودکان یک نوع سرگرمی است بلکه سرگرمی مقید و آموزنده هست.

لگو بازی ، علاوه بر اینکه یکی از اسباب بازی‌های آموزشی برتر موجود است، یکی از جذّاب‌ترین آنها نیز می‌باشد! مهارت‌هایی که کودکان از لگو بازی یاد می‌گیرند، مهم و حیرت انگیز است! اگر تاکنون به اسباب بازی لگو با دید یک ابزار فوقِ آموزنده نگاه نکرده‌اید، در این مقاله با مزایای لگو بازی آشنا می‌شوید و بیشتر بچه‌ها را ترغیب به بازی با اسباب بازی لگو خواهید کرد.

همه ما می‌دانیم که بازی با اسباب بازی‌های ساختنی برای کودکان مفید است اما آیا تاکنون کسی دلیل آن را به شما گفته است؟

اسباب بازی ساختنی، فواید شناختی و آموزشی قابل توجهی برای کودکان در تمامی سنین بهمراه دارد. نه تنها سرگرم کننده و مهیّج هستند بلکه به کودکان در پیشرفت بسیاری از مهارت‌ها و توانایی‌هایشان کمک می‌کنند. این گونه اسباب بازی ها برای آمادگی در مدرسه، ورزش و زندگی به کودکان کمک می‌کنند!

آیا می‌دانستید که بازی کردن با اسباب بازی هایی مانند لگو بازی ، بلوک‌ها و کِی نِکس به پیشرفت حال و آینده کودکان کمک می‌کند؟

بازی با اسباب بازی‌های ساختنی هم اثرات مثبت کوتاه مدت هم بلند مدت دارد. برای مثال کودکان می‌توانند رنگ ها و اشکال را بیاموزند و همچنین درک بصری-فضایی که به پیشرفت آنها در مهارت‌های خواندن و نوشتن در آینده کمک می‌کند را یاد بگیرند. علاوه بر این کودکان، همکاری با دیگران و نحوه حل مسئله را خواهند آموخت. هر دو مهارت هم در دوران خردسالی و هم بزرگسالی مورد نیاز هستند.

مهارت‌هایی که کودکان از لگو بازی فرا می‌گیرند

  1. مهارت های حرکتی ظریف (وابسته به اعصاب جنبشی)

استفاده از آجرهای لگو، فرصت خوبی برای ایجاد مهارت‌های حرکتی ظریف هست! لگو بازی، روش فوق العاده‌ای برای به کار گرفتن انگشتان است چرا که کودکان مشغول ساخت شده و قطعه‌های لگو را با دست بر می‌دارند. کودکان عاشق هیجانی هستند که در ساخت وجود دارد و به همین خاطر می‌توانند این کار را برای ساعت‌ها ادامه دهند، عضلات کوچکِ قویِ دستان خود را تقویت کنند تا به آنها در دیگر مهارت‌هایشان مانند یادگیری نوشتن ، کمک کند.

  1. بازی همراه با همکاری

لگو بازی را به سادگی می‌توان تبدیل به زمانی برای شادی همراه با داستان سرایی قهرمانان، آدم‌های بد، حیوانات و حتی اعضای خانواده کرد. کودکان در کنار همسالانشان با استفاده از آدمک‌های لگو بازی و آجرهای اسباب بازی لگو همان مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند که می‌توانستند از یک بازی نمایشی یا با استفاده از یک خانه عروسکی بیاموزند.

درست کردن خانه‌ی لگویی با خمیر بازی ببینید.

با خلق شکل‌های مختلف با لگو بازی می‌توان کلی داستان سرایی داشت.” این یک اسب کوچک است که گم شده و سعی دارد تا اصطبل خودش را پیدا کند. به نظرت الان چه کار کنه؟ آیا می‌تواند از دوستش کمک بگیرد؟ (موقع تخیل پردازی و داستان سرایی از بچه‌ها سوالات باز بپرسید تا تفکر خلاق در آنها تقویت شود) ”

  1. حس رسیدن به یک دستاورد

وقتی کودکان کار هنری شگفت انگیزشان به پایان می‌رسد، برای نشان دادن اثرشان کلی شوق دارند. آنها چیزی ساخته‌اند که به طور باورنکردنی به آن افتخار می‌کنند، که هم برای کسب مهارت و هم برای احساس شادی و موفقیت داشتن مفید است! در لگو بازی بیشتر اوقات ایده‌ای به ذهنشان می‌رسد، سپس شروع به ساخت آن می‌کنند.

آنها به خاطر خانه‌هایی که برای خانواده‌ آدمک‌های اسباب بازی لگو ساخته اند، بسیار هیجان زده هستند.در حالی که لگو بازی اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد، هیجانشان را به سمت ساخت شکل‌هایی با مقاصد پیچیده و پیچیده‌تر سوق می‌دهد!

  1. پشتکار

لگو بازی و ساخت چیزی با لگو، گاهی اوقات منجر به ناامیدی زیاد می‌شود. یک برج زیبا به خاطر یک حرکت اشتباه، فرو می‌ریزد.

در ابتدا این موضوع مأیوس کننده است. کودکانی که از آجرهای لگو بازی به طور مستمر استفاده می‌کنند، به خاطر این مسئله شکست را نمی‌پذیرند. در عوض آن را دوباره می‌سازند. شاید چندین بار برجشان فرو بریزد ولی باز تلاش می‌کنند تا به نتیجه برسند.

  1. ساخت یک پازل

مهم نیست که یک کودک در ساخت و لگو بازی از دفترچه راهنما استفاده می‌کند یا این که آن را به طور کامل به کمک قوه تخیل خودش می‌سازد. آنها یک پازل را سر هم می‌کنند! وقتی کودکان تکه‌های کوچک اسباب بازی لگو اطراف خود را برای ساخت یک ساختمان، هواپیما یا هر چیز دیگر بر می‌دارند، در حال نظم و ترتیب دادن به یک هرج و مرج هستند.

آموزش حروف الفبا با لگو ببینید.

  1. علم و دانش

علت و معلول، یکی از اولین دروس علمی است که یک کودک می‌آموزد! دیدن شوق یک کودک که می‌خواهد یک برج به بلندترین حد ممکن بسازد، بسیار جالب است. این برج بالا و بالاتر می‌رود تا جایی که بلندتر از خودشان می‌شود. سپس آنها در حالی که این برج فوقِ بلند فرو می ریزد، نفس خود را حبس می‌کنند. علم، مؤلفه محرک در پشت تمامی مخلوقاتی است که یک کودک ساخته است. اساس علم، رسیدن به یک ایده و اثبات آن به صورت عملی می باشد. لگو بازی این کار را به صورت طبیعی از طریق قوه خیال، انجام می‌دهند. به سادگی، ایده‌ای به ذهن کودک می رسد، سپس آن را توسعه می‌دهد.

  1. فناوری

به بیان ساده، فناوری استفاده از شیوه‌های نو به منظور انجام یک کار است. لگو بازی به کودکان می‌آموزد تا با استفاده از تجهیزات ابتدایی، کاری را به انجام برسانند.

  1. مهندسی

مهدسی همه لگو بازی هست! می‌خواهید یک پل بسازید؟ پس باید بفهمید چه چیزی آن را در مکانش نگه می‌دارد. کودکان به سرعت یاد می‌گیرند که برج ساخته شده از یک ستون تنها، سریعاً فرو می‌ریزد. آنها با ایجاد یک زیرساخت پایدار، دنیای تازه‌ای از امکانات را پیش روی خود می‌گشایند. به زودی اهرام یا شاید حتّی برج ایفل را خواهند داشت.

بازی مهندسی با خمیر بازی و لگو ببینید.

  1. خلاقیت

خلق هر چیزی با لگو بازی ، شکلی از هنر است. تنها محدودیت، قوه تخیل کودک است! اسباب بازی لگو کودکان را تبدیل به خالقانی با صدها قطعه کوچک می‌کند. آنها می‌توانند از چرخ ها، شکل‌ها و حتی آدمک‌های لگو ، به منظور ساخت ایده‌هایی که در ذهن دارند، استفاده کنند. این موضوع می‌تواند مفید، سرگرم کننده یا حتّی درمانی باشد.

  1. ریاضی

حجم، مقدار، تناظر یک به یک، تقارن، الگوها و همه اینها وقتی خود را نشان می‌دهند که کودک با لگو بازی یا لگوی دوپلو بازی می‌کند. ایده‌هایی برای آموزش مفاهیم ریاضی با لگو بازی در شید شاد ببینید.

آموزش ریاضی علامت کوچکتر و بزرگتر با لگو

آموزش اعداد با لگو

الگویابی با لگو

آموزش کسرها در ریاضی

جمع و تفریق را فراموش نکنیم! وقتی تعداد مشخصی لگو را برای تکمیل کل طرح به کودک می‌دهید، آنها یاد می‌گیرند که هر یک از آنها ارزش دارد. کم کم یاد می‌گیرند که هر آجر، آدمک‌ها و قطعه‌ی لگو بازی دارای ارزشی است! کودکان حتّی می‌توانند کم کم شروع به انجام کار پیچیده‌ای مانند سهمیه بندی لوازم خود کنند تا بتوانند شاهکارشان را تکمیل نمایند.

مهارت‌های مهم بسیاری زیادی وجود دارد که کودکان از لگو بازی فرا می‌گیرند و همه کاری که باید انجام دهند، بازی کردن است! اگر شما نیز دوستدار اسباب بازی لگو یا دوپلو هستید، ایده‌هایی برای تزیین جشن تولد کودک با تم لگو و بازی با لگو در شید شاد معرفی شده که پیشنهاد می‌کنیم، ببینید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi