مشاهده
2414 +

چه زمانی برای مراجعه به روانشناس کودک بهتر هست کمی صبر کنیم؟چه مدت زمانی باید صبر کرد و احساسات و رفتار نگران‌کننده کودک را زیر نظر داشت و تماشا کرد؟ و یا چه رفتارهایی مقتضای سن کودک طبیعی هست و یا نه جایز و صحیح نیست؟

مشاور کودک

ملاقات با مشاور کودک و روانشناس کودک و نوجوان به این معنی نیست که کودک شما دیوانه هست و همچنین به این معنی نیست که شما پدر و مادر بی‌صلاحیتی هستید. گاهی اوقات کودکان نیاز به کمی حمایت و کمک یا یک نوع قانون‌مندی متفاوتی برای رسیدن به کیفیت بهتر دارند.

مشکلات رفتاری عمومی

اگر تکنیکهای انضباطی که شما اجرا می‌کنید، تاثیرگذار نیستند، یک متخصص سلامت و روان یا مشاور کودک می‌تواند در این مورد کمک باشد و تکنیکهای انضباطی جدی را جایگزین پیشنهاد دهد.گاهی اوقات یک قرار ملاقات کوچک کافی هست تا هر چیزی را برای رسیدن به اثربخشی بیشتر بدست آورید و در نتیجه می‌توانید رفتار کودکتان را تغییر دهید.

اگر رفتارهای کودک شما در روند زندگی روزانه او مشکل ایجاد کرده باید بدنبال کمک و مشاوره باشید.

سوال: چه زمانی باید به مشاور کودک یا روانشناس کودک و نوجوان مراجعه کنیم؟

وقتی کودک مشکل رفتاری یا هیجانی دارد، لازم هست زودتر چاره‌ای شود. راحت‌ترین راه درمان هست ولی شاید شما بعنوان والدین بخواهید از مراجعه غیر ضروری اجتناب کنید، حالا به دلیل کمبود وقت و یا صرفه‌جویی در هزینه و یا حتی تشخیص اشتباه در شناسایی مشکل کمی تامل می‌کنید.گاهی هم مشکل را با فامیل، دوست و حتی متخصص اطفال کودک‌تان مطرح می‌کنید و آنها توصیه‌هایی مفید و یا بی‌ربط می‌کنند.

روانشناس کودک

بعضی وقتها به وضوح شما نباید برای مشکلات روحی و هیجانی کودک صبر کنید، این زمانها عبارتند از:

  • اگر اختلال‌های روانی در خانواده شما خیلی شایع باشد باید هوشیار باشید و جلوی بیشتر شدن آنرا بگیرید.
  • احساس غم و یا ناامیدی دائم
  • خشم دائمی و تمایل به اعمال واکنش شدید در موقعیتها
  • نگرانی، اضطراب و ترس دائم
  • افت ناگهای و غیر قابل توضیح در نمرات درسی مدرسه
  • تغییر ناگهانی در الگوی خواب و غذا بطوریکه رو به بهتر شدن نباشد
  • شنیدن صداهایی که وجود ندارد
  • فکر خودکشی
  • ناتوانی در تمرکز، فکر کردن و تصمیم گیری
  • ناتوانی در نشستن
  • انجام وسواسی بعضی امور مانند دست شستن یا تمیز کردن چیزها
  • تجربه کابوس‌های منظم
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • از بین رفتن میل و علاقه به فعالیتهایی که قبلا برای او جذاب بودند.

اگر هر کدام از این نشانه‌ها در کودک و یا نوجوان دیده شود، نیاز به روانشناس کودک و درمانگر دارند. و درمانگری و مشاور خیلی مفید هست و شناسایی و تشخیص مشکل قبل از رشد و بدتر شدن آن بسیار کمک می‌کند.

 

سوال: چه زمانی برای مراجعه به روانشناس کودک بهتر هست کمی صبر کنیم؟

بعضی اتفاقات و رویدادها در زندگی ممکن هست باعث ایجاد عملکردهایی در کودکان شود که عبارتند از:

  • طلاق والدین
  • تغییر مدرسه
  • ورود خواهر یا برادر جدید

همه این رویدادها در رفتار کودک تاثیرگذار هست و اغلب با گذشت زمان حل می‌شود. گاهی بهتر هست فقط شما تماشا کنید تا حل شود.

تماشا و انتظار

سوال: چه مدت زمانی باید صبر کرد و احساسات و رفتار نگران‌کننده کودک را زیر نظر داشت و تماشا کرد؟ و یا چه رفتارهایی مقتضای سن کودک طبیعی هست و یا نه جایز و صحیح نیست؟

مسائل رفتاری: اگر رفتار کودک شما باعث ایجاد مشکلات مزمن در مدرسه یا اختلال جدی در زندگی خانوادگی شما شده است، حتما لازم هست از روانشناس کودک کمک بگیرید.

رفتارهای خطرناک و مخرب بوسیله اضطراب و ناامیدی از یک مشکل یادگیری ناشناخته در کنار چیزهای دیگر بوجود می‌آید. درمانگراها اغلب در یادگیری کودک برای درگیر شدن در رفتارشان تاثیرگذار هستند. اگر کودکی در خانه و مدرسه ناآرام هست، نیاز به مشاور کودک و درمانگر دارد.

این موضوع سلامت کودک و سلامت کل خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.برای مشکلات رفتاری نیاز به یک روانشناس کودک متخصص هست تا بتواند تشخیص و درمان اختلال رفتاری را انجام دهد.

مسائل هیجانی:اگر مدت زمان طولانی هست که کودک شما بطور معمول نگران و ناراحت و یا حساس به نظر می‌رسد و تعارضی بین توانایی‌های او در انجام امور مقتضای سن او وجود دارد، حتما نیاز به روانشناس کودک دارد.یک کودکی که بطور جدی نگران و آشفته هست فقط رنج نمی‌کشد بلکه بخش مهمی از دوران کودکی را گم کرده هست. شما باید قبل از اینکه از همسالانش در اجتماع و رشد علمی عقب بماند به او کمک کنید. وقتی کودک شما مدتی با اضطراب زندگی کند، رفتار خود را به شیوه مضطرابه شکل می‌دهد. کودک خردسالی که نمی‌تواند جدا از والدین شبها بخوابد در دوران مدرسه تبدیل به کودکی می‌شود که نمی‌تواند با دوستانش باشد و یا به تنهایی به اردوهای دسته جمعی برود. کودکی که بیش از حد می‌ترسد در دوران نوجوانی تبدیل به فردی می‌شود که هویت و زندگی اجتماعی او طوری ساختار یافته که از چیزهایی که باعث نگرانی او می‌شود اجتناب و دوری خواهد کرد.

منتظر ماندن

اگر تصمیم گرفته‌اید برای مراجعه به روانشناس کودک فعلا صبر کنید، بهتر هست حواستان کامل بر روی مشکل باشد و آمادگی داشته باشید که اگر بهبودی ایجاد نشد وارد عمل شوید. زیر نظر داشتن کودکان باعث می‌شود شما اطلاعات ارزشمندی جمع آوری کنید. چیزی که شما نباید انجام دهید، نادیده گرفتن مشکل هست. سعی نکنید خودتان را متقاعد کنید که هیچ چیزی نیست.

صحبت با همسر

اینکه نیاز به مراجعه به روانشناس کودک هست و یا نه و اینکه رفتار کودک ناشی از اختلال رفتاری هست یا طبیعی هست، تفاهم اینها بین پدر و مادرها کمی پیچیده هست. والدین تصویر متفاوتی از رفتار کودک دارند و نقطه نظرات آنها درعکس‌العمل‌های متفاوت  کودک کمک خوبی هست. اینکه به تفاهم می‌رسید که برای مراجعه به مشاور کودک اقدام کنید و یا نه صبر می‌کنید در هر حال باید فعال باشید و با هم قرار بگذارید که چند وقت بعد مجدد در مورد مشکل فرزندتان با هم صحبت کنید و اگر اهدافی را مشخص کرده‌اید، تغییرات ایجاد شده را هر چند وقت یکبار با هم بررسی کنید.

در آخر اگر شما از خودتان می‌پرسید که آیا لازم هست به روانشناس کودک مراجعه کنید یا نه، پس شک نکنید و حتما اقدام کنید.در نهایت اگر مشکل جدی هم نبوده باشد، شما باز خیالتان راحت می‌شود. اگر مسئله جدی تشخیص داده شود، متخصصین قبل از اینکه مشکل حادتر شود، کمک خواهند بود.

در شید شاد بخشی به نام پرسش و پاسخ وجود دارد که شما دوستان می توانید سوالات آموزشی و تربیتی خود را مطرح نمایید تا کارشناسان ما پاسخ دهند.کلیک کنید….>> پرسش و پاسخ

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi