مشاهده
10357 +

جزر و مد در خانه درست کنید کره زمین از بالا به رنگ آبی هست و دلیلش این هست که 70 درصد از سطح کره زمین را آب اقیانوسها فرا گرفته است. هر 12 ساعت آب دریا بالا و پایین می‌رود. این بالا و پایین رفتن آبها را جزر و مد می‌نامند. حرکت آب اقیانوسها بخاطر ماه و گردش زمین ایجاد می‌شود.با انجام یک فعالیت بسیار ساده قصد داریم به کودکان نشان دهیم، چطور آب دریا بدون اینکه حجم آب هیچ تغییری کند، بالا و پایین می‌رود ؟ چه نیاز هست: چطور دریا دچار جزر و مد می‌شود؟ یک کاسه پلاستیکی روی سطح صاف قرار دهید تا نصفه از آب پر کنید. یک توپ پلاستیکی در وسط کاسه شناور قرار دهید. 2 دست را مانند شکل بالای توپ قرار دهید و به آرامی به سمت پایین فشار دهید. ببینید چه اتفاقی برای آب می‌افتد به سمت با...

جزر و مد در خانه درست کنید

کره زمین از بالا به رنگ آبی هست و دلیلش این هست که 70 درصد از سطح کره زمین را آب اقیانوسها فرا گرفته است. هر 12 ساعت آب دریا بالا و پایین می‌رود. این بالا و پایین رفتن آبها را جزر و مد می‌نامند. حرکت آب اقیانوسها بخاطر ماه و گردش زمین ایجاد می‌شود.با انجام یک فعالیت بسیار ساده قصد داریم به کودکان نشان دهیم، چطور آب دریا بدون اینکه حجم آب هیچ تغییری کند، بالا و پایین می‌رود ؟

چه نیاز هست:

  • کاسه پلاستیکی ;  آب ; توپ پلاستیکی

چطور دریا دچار جزر و مد می‌شود؟

  • یک کاسه پلاستیکی روی سطح صاف قرار دهید تا نصفه از آب پر کنید.
  • یک توپ پلاستیکی در وسط کاسه شناور قرار دهید.

tides4

  • 2 دست را مانند شکل بالای توپ قرار دهید و به آرامی به سمت پایین فشار دهید.
  • ببینید چه اتفاقی برای آب می‌افتد به سمت بالا می‌آید.

tides6

  • به آرامی دوباره توپ را بالا بیاورید. آب داخل کاسه بازجابه‌جا می‌شودآزمایش. این بالا و پایین رفتن سطح آب داخل کاسه شبیه جزر و مد هست و مقدار حجم آب داخل سطل هیچ تغییر ندارد.

 

tides7

هنگام حرکت زمین و خورشید، نیروی جاذبه‌ی این دو کره بر هم اثر دارد و ماه آب اقیانوسها را مستقیما به سمت خود می‌کشد و باعث می‌شود آب به سمت بالا برود و مد اتفاق افتد.

 

3 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه