مشاهده
4048 +

آیا آخرین برگ کلم تان تمام شده؟ برای رفتن به فروشگاه عجله نکنید، در این آزمایش کشف می کنید که چگونه گیاهی را بارها و بارها  می توانید بخورید. مسئله :چگونه گیاهی را تکثیر می کنید؟   مواد لازم     روش دو تاکیسه بردارید، و بر روی یکی برچسب "برگ" و دیگری  "ساقه" را بزنید. دستمال کاغذی را در سه  مرحله داخل  کیسه بذاریذ .با استفاده از اسپری دستمال هارا  خوب مرطوب کنید.  حالا شما آماده برای شروع تکثیرهستید! برگ هایی را از کلم جدا کرده  و کناری بگذارید. ساقه را از وسط قطع کنید، جوری که نزدیک به پایین ریشه باشد. شما در حال حاضر برگ و یک قطعه از ساقه ی کلم دارید. اگر شما به این قطعه کلم آب دهید آیا رشد می کند؟ چه اتفاقی می افتد؟ قبل از شروع آزمایش  از هر مرحله عک...

باروری نباتی و تکثیرگیاهان

آیا آخرین برگ کلم تان تمام شده؟ برای رفتن به فروشگاه عجله نکنید، در این آزمایش کشف می کنید که چگونه گیاهی را بارها و بارها  می توانید بخورید.

مسئله :چگونه گیاهی را تکثیر می کنید؟

 

مواد لازم

  • دو حوله کاغذی
  • دو کیسه ی پلاستیکی
  • قیچی
  • کلم نپا
  • تخته برش
  • چاقو آشپزخانه. نشانگر دائمی
  • بطری اسپری
  • آب
  • دوربین

 

 

روش

  1. دو تاکیسه بردارید، و بر روی یکی برچسب “برگ” و دیگری  “ساقه” را بزنید.
  2. دستمال کاغذی را در سه  مرحله داخل  کیسه بذاریذ .با استفاده از اسپری دستمال هارا  خوب مرطوب کنید.
  3.  حالا شما آماده برای شروع تکثیرهستید! برگ هایی را از کلم جدا کرده  و کناری بگذارید. ساقه را از وسط قطع کنید، جوری که نزدیک به پایین ریشه باشد.
  4. شما در حال حاضر برگ و یک قطعه از ساقه ی کلم دارید. اگر شما به این قطعه کلم آب دهید آیا رشد می کند؟ چه اتفاقی می افتد؟
  5. قبل از شروع آزمایش  از هر مرحله عکس بگیرید.
  6. برگی را درمیان دستمال کاغذی در کیسه “برگ”  قرار دهید، و ریشه را در میان دستمال کاغذی در کیسه”ساقه”.بگذارید. اطمینان حاصل کنید که درکیسه ها مقداری هوا وجود دارد و در آنها را ببندید.
  7. کیسه را در محلی  دارای نورو در دمای اتاق بگذارید.
  8. روز بعد کیسه ها را دوباره بازکنید وتفاوت در رنگ و بافت را بنگرید. آیا ریشه ای در حال رشد است؟ ازگیاهان عکس بگیرید و مجدداٌ در کیسه بگذارید. مطمئن شوید که دستمال کاغذی هنوز هم کمی مرطوب است.
  9. هرروز به کیسه ها به مدت یک هفته سر بزنید، و مطمئن شوید که از تمام  مراحل عکس گرفته اید.برای قطعات در طول هفته چه اتفاقی می افتد؟ آنها در پایان شبیه چی هستند؟

نتایج

قطعه ای از ساقه کلم شروع به ریشه دادن کرده است.قطعه ای از برگ هم پوسیده شده است.
چرا؟

در حالی که تکثیر باید در یک آزمایشگاه رخ دهد ولی افرادی رشد میوه ها و سبزیجات و گیاهان را برای چندین سال است که تکثیر می‌کنند.

گیاهان شیوه های متفاوتی برای تکثیر دارند. شما احتمالا بیشتر با دانه آشنایی دارید.گیاهان با دانه یا بذر می توانند تولید مثل کنند.

ساخت یک دانه شامل تولید مثل جنسی است. گیاهان هم نرو ماده دارند.قطعات نر پرچم نامیده می شود، و آنها گرده را در بساک  در پایان پرچم ایجاد می کنند( بساک به بخشی از پرچم گل اطلاق می‌شود. هر پرچم دارای دو قسمت اصلی به نام بساک و پایه  نگاه دارنده آن یعنی میله است.) قطعه ماده بخش نرمادگی نام داردو آن حاوی تخمک، شبیه به تخم مرغ است. هنگامی که گرده  در حرکت با باد و یا حشرات به تخمک می رسد گیاه بارور می شود و می توانید دانه  داشته باشید.هنگامی که گرده از یک گیاه در تخم گیاه دیگری قرار بگیرد، (DNA ) از دوگیاه مختلف ترکیب شده و دانه ویژگی های هر دو نر و ماده  رامی گیرد. (DNA) مشخص می‌کند که گیاهان چه رنگی داشته و رشدشان چگونه باشد و همچنین اطلاعات دیگری را هم می‌دهد.

تولید مثل غیر جنسی یا رویشی راه دیگری است که ازگیاهان ،گیاهی جدید می سازد.در این مورد، یک گیاه باعث می شود گیاهی جدید رشد کند. هیچ گیاه دیگری برای کمک به انجام این کار لازم نیست. گیاه توت فرنگی نمونه ی خوبی از این است. گیاه توت فرنگی از رشته های کوچک، و یا دونده تشکیل شده است. در انتهای  رشته ، یک گیاه توت فرنگی کودک رشد خواهد کرد. این همان گیاه مادر و آن نیز یک گیاه جدید است.

افراداغلب با تولید مثل رویشی به گیاهان کمک می کنند. هنگامی که  می‌خواهند درختان سیب جدیدی را رشد دهند، آنها معمولا قسمتی از درخت سیب را قطع و در ساقه جدید قرار می دهند. این عمل پیوند نام دارد. به این ترتیب، سیب در یک درخت جدید رشد می‌کند. از آنجا که از همان درخت آمده، این سیب DNA مشترک دارد ولی در ساقه متفاوتی رشد می کند.

هنگامی که کلم رشد می کند،سلول در نزدیکی ریشه کلم قادر به رشد مجدد و ایجاد یک گیاه کلم جدید است که این تکثیراست.برخی از سلولهای گیاهی به راحتی گیاهی جدید رشد می دهند. این آزمایش را با بخش های مختلف از گیاهان انجام دهید. چه قطعات به راحتی رشد میکنند؟با اضافه کردن  هورمون رشد، کمک به رشد ریشه گیاهان می‌شود. آیا شما می توانید یک برگ و یا ریشه یا حتی ساقه رشد دهید؟

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi