مشاهده
35252 +

چهارشنبه سوری شناساندن فرهنگ و رسوم ایرانیان از وظایف شما والدین و مربی‌ها به کودک هست. با بچه‌ها صحبت کنید، برای آنها از تاریخ و رسوم سخن بگویید. به این صورت شما کودکان را به فکر وا می‌دارید و زمینه‌ای برای پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در کودک فراهم می‌کنید. دنبال کردن سنتها کورکورانه و ناآگاهانه نتیجه‌اش به اشتباه رفتن مسیر هست. ریشه‌ها را بشناسید و کودکان را با آن آشنا کنید. رسم چهارشنبه سوری در قدیم آتش را نماد پاکی می‌شناختند. و در انتهای سال با سوزاندن بوته‌ها، بیماری و ناپاکی را از بین می‌بردند. با خواندن شعر "سرخی تو از من و زردی من از تو" از آتش گرم و روشن، تندرستی می‌گرفتند و بیماری و خستگی روزهای پایانی زمستان سرد را به آتش می‌سپردند و در انتها خاکستر آتش را در آبی روان می‌ر...

چهارشنبه سوری

شناساندن فرهنگ و رسوم ایرانیان از وظایف شما والدین و مربی‌ها به کودک هست. با بچه‌ها صحبت کنید، برای آنها از تاریخ و رسوم سخن بگویید. به این صورت شما کودکان را به فکر وا می‌دارید و زمینه‌ای برای پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در کودک فراهم می‌کنید. دنبال کردن سنتها کورکورانه و ناآگاهانه نتیجه‌اش به اشتباه رفتن مسیر هست. ریشه‌ها را بشناسید و کودکان را با آن آشنا کنید.


رسم چهارشنبه سوری

در قدیم آتش را نماد پاکی می‌شناختند. و در انتهای سال با سوزاندن بوته‌ها، بیماری و ناپاکی را از بین می‌بردند. با خواندن شعر “سرخی تو از من و زردی من از تو” از آتش گرم و روشن، تندرستی می‌گرفتند و بیماری و خستگی روزهای پایانی زمستان سرد را به آتش می‌سپردند و در انتها خاکستر آتش را در آبی روان می‌ریختند.با جشن و پایکوبی به استقبال بهار و زایش دوباره گیتی می‌رفتند. بازی گروهی، دور هم جمع شدن و همکاری از زیباییهای آیین سنتی چهارشنبه سوری هست. قاشق زنی و پوشاندن چهره یکی دیگر از رسوم زیبای چهارشنبه سوری برای حس همدردی و کمک به نیازمندان در روزهای پایانی سال هست.

هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین چهارشنبه سوری جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است. امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش صحیح به کودکان زیبایی این رسم کهن ایرانی را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از وسایل خطرناک آتشبازی خراب نکنیم.

در ادامه این شعرهای چهارشنبه سوری با کودکان بخوانید و لحظات شادی داشته باشید.

شعر چهارشنبه سوری

تق تق تق فش فش        فاصلمون کم بشه

هیزم و نفت و آتیش      دوستت دارم خدایش

سیب زمینی به سیخه    عکس گلت به میخه

غماتو بیار فوتش کن     کینه داری شوتش کن

هوا بهاری میشه         سرما فراری میشه

زردی ازت دور بشه     هرچی بخوای جور بشه


آی بچه ها آی بچه‌ها

وقتی میرین تو کوچه‌ها

نرین آتیش بازی کنین

ترقه‌ها خطر دارن

چشاتونو در میارن

دست‌ها رو پر پر میکنن

گوشاتونو کر میکنن


شب چهارشنبه سوری آخره ساله

زمستون میره پشتش بهاره

این جشن بزرگ از نیاکانه

ازنیاکانه پاک ایرانه

ای بته بته بته

یادت نره این گفته 

ای بته بته بته

گوش کن ببین چی گفته

مامان و بابام بوته میخرن

کنار حیاط آتیش میزنن

بچه‌های خوب از روش میپرن

تا که این جشن رو از یاد نبرن

ای بته بته بته            

یادت نره این گفته

ای بته بته بته         

گوش کن ببین چی گفته

سرخی تو از من              

زردی من از تو


دوستان عزیز شید شادی بیاییم امسال به احترام آتش نشانان عزیزی که در حادثه پلاسکو از دست دادیم، چهارشنبه سوری آرامی داشته باشیم.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi