مشاهده
32791 +

آزمایش اسید و باز شعبده بازی در آشپزخانه با مواد خانگی کار دشواری نیست. یک شعبده بازی با آزمایش اسید و باز داریم. با نیروی جادویی رنگ نوشیدنی‌ها را تغییر دهید. یک فعالیت علمی مونته سوری هست که برای کودکان خردسال گروه سنی 4 سال به بالا بخاطر تغییر کردن رنگ مایعات جالب و هیجان‌انگیز هست و تحقیق علمی برای دانش آموزانی هست که در درس شیمی با اسید و باز آشنا شده‌اند.آزمایش اسید و باز بخاطر استفاده از مواد خانگی در منزل به سادگی قابل انجام هست و همینطور بسته به سن دانش آموزان، معلمین می‌توانند با توجه به سطح آگاهی آزمایش اسید و باز سختر و یا ساده‌تر انجام دهند. کودکان یاد می‌گیرند که چطور PH  متر را شیمیدانان برای شناسایی میزان اسید و باز استفاده می‌کنند.و همینطور با ویژگیهای بعضی مواد که در خانه ...

آزمایش اسید و باز

شعبده بازی در آشپزخانه با مواد خانگی کار دشواری نیست. یک شعبده بازی با آزمایش اسید و باز داریم. با نیروی جادویی رنگ نوشیدنی‌ها را تغییر دهید. یک فعالیت علمی مونته سوری هست که برای کودکان خردسال گروه سنی 4 سال به بالا بخاطر تغییر کردن رنگ مایعات جالب و هیجان‌انگیز هست و تحقیق علمی برای دانش آموزانی هست که در درس شیمی با اسید و باز آشنا شده‌اند.آزمایش اسید و باز بخاطر استفاده از مواد خانگی در منزل به سادگی قابل انجام هست و همینطور بسته به سن دانش آموزان، معلمین می‌توانند با توجه به سطح آگاهی آزمایش اسید و باز سختر و یا ساده‌تر انجام دهند. کودکان یاد می‌گیرند که چطور PH  متر را شیمیدانان برای شناسایی میزان اسید و باز استفاده می‌کنند.و همینطور با ویژگیهای بعضی مواد که در خانه هست و خاصیت اسید و باز آشنا می‌شوند.یکی از بارزترین ویژگیهای مواد اسیدی و بازی قدرت تغییر رنگ بعضی مواد گیاهی خاص هست. یکی از این مواد گیاهی که رنگش در برابر اسید و باز واکنش نشان می‌دهد کلم قرمز هست.

چه نیاز هست:

  • سه لیوان
  • کلم قرمز
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • یک کاسه آب داغ
  • آبکش

روش آزمایش اسید و باز:

  •  یک قاشق چایخوری جوش شیرین در یک لیوان بریزید و آنرا تا نزدیکی دهانه لیوان از آب پر کنید. وقتی جوش شیرین حل شد، محلول باید بی‌رنگ باشد.

acid-base

 

  • کلم قرمز خرد کنید و خرده‌های کلم را برای 5 دقیقه در آب داغ بریزید. پس از آن باید مایعی بنفش رنگ داشته باشید. با استفاده از آبکش، آب کلم قرمز درون لیوان دوم خالی کنید.
  • لیوان سوم را از سرکه پر کنید.(سرکه باید بی‌رنگ باشد).

 

روش انجام شعبده بازی

اسید-و-باز

  • ابتدا لیوان‌ها را مخفی کنید. شروع کنید به ورد خواندن و ژست شعبده‌بازها را بگیرید. لیوان اول را سمت چپ بگذارید، لیوان سوم سمت راست بگذارید و لیوان دوم که بنفش رنگ هست، وسط بگذارید.
  • اجی مجی لا ترجی
  • بگویید دو لیوان آب و یک لیوان آب بنفش داریم. بخواهید همه خوب نگاه کنند و مقداری از مایع بنفش درون لیوان اول بریزید. آب آن به شکل جادویی به رنگ آبی در خواهد آمد.
  • دوباره ژست بگیرید وردهایی بخونین و بگویید ایندفعه رنگ لیوان آب بعدی را می‌خواهید با قدرت جادویی که دارید، تغییر دهید و مقداری از مایع بنفش را درون لیوان سوم بریزید تا آب آن به رنگ قرمز تغییر کند. حالا سه رنگ لیوان آبی، بنفش و قرمز داریم.
  • تمام نشده باز هم ادامه دهید.ایندفعه مقداری از مایع قرمز رنگ لیوان سوم را در لیوان اول بریزید.رنگ مایع لیوان اول قرمز شد.
  • مقداری از رنگ لیوان سوم را در لیوان دوم بریزیدحالا رنگ مایع تمام لیوان‌ها قرمز می‌شود.

redcabbagephاسید یا قلیا؟؟

دانشمندان معرف‌ها یا شناساگرهای مختلفی تولید کرده‌اند که به کمک آنها می‌توانند اسیدها یا قلیاها را از هم تشخیص دهند. یکی از شناساگرها که می‌توانید از آن برای انجام شعبده استفاده کنید، کلم قرمز هست. اگر با دقت به کلم قرمز نگاه کنید، می‌بینید که به هیچ وجه قرمز نیست و رنگ بنفش مایل به آبی دارد. اما اسیدها آن را به رنگ قرمز در می‌آورند و بازها رنگ آنرا به آبی تغییر می‌دهند. در آزمایش اسید و باز شما کودک را با اسید و باز آشنا می‌کنید.و از گل کلم برای شناسایی اسیدی یا قلیایی بودن استفاده کردید. گل کلم و سایر موادی که در محیط‌های اسیدی و بازی تغییر رنگ می‌کنند را در شیمی ” شاخص ph” یا ” معرف ph  ” می‌نامند.

آزمایش کوه آتشفشان نمونه دیگری از آزمایشهای جالب شیمی هست که با اسید و باز قبلا داشتییم، آزمایشی با جوش شیرین و سرکه هست که از فعالیتهای علمی محبوب کودکان هست و حتما ببینید.

در آزمایش اسید و باز دقیقا چه اتفاقی افتاده؟؟

توضیح نتیجه ریختن مایع در دو لیوان اول، ساده و آسان هست. آب کلم قرمز، با اسید به رنگ قرمز و با قلیا به رنگ آبی در می آید. وقتی اسید قوی لیوان سوم را درون قلیای ضعیف لیوان اول میریزیم، اسید بر باز غلبه می‌کند و محلول حالت اسیدی پیدا می‌کند و به رنگ قرمز در می‌آید. در مورد اسید قوی و شناساگر موجود در لیوان سوم نیز همین مورد صادق است.

یکی دیگر از ابزارهای شناسایی اسید و باز کاغذ تورنسل هست.

مایعات مختلفی از اسید و باز آماده کنید و از کودک‌تان بخواهید کاغذ تورنسل هر دفعه میزان ph  مایعات اندازه‌گیری کند. یک برگه تازه‌ی کاغذ تورنسل هر دفعه در یکی از لیوانها فرو کند و تغییر رنگ کاغذ تورنسل با جدول رنگها مقایسه کند تا میزان ph  مایعات را اندازه‌گیری کند. توضیح دهید که این اندازه ph  مقدار اسیدی یا قلیایی بودن را مشخص می‌کند. (اسید مقدار ph  کمتری و باز مقدار ph  بیشتری دارد).

آزمایش-علمی

تعداد مایعات اسیدی و بازی که درست می‌کنید را افزایش دهید تا تنوع مشاهدات بیشتری داشته باشید و از کودک‌تان بخواهید میزان ph  آنها را در جدولی علامتگذاری کنند. مواد اسیدی سرکه، لیمو ترش، کوکاکولا و مواد بازی جوش شیرین و محلول آمونیاک نمونه‌هایی هستند، که امتحان کنید.

به جزکلم قرمز شناساگرهای گیاهی دیگری هم داریم که در محیط‌های اسیدی و بازی تغییر رنگ می‌دهند.چند نمونه شناساگر خانگی نظیر گیلاس، انگور و گلبرگ‌های شمعدانی هستند. برای ما بگویید هر کدام از این مواد در محیط‌های اسیدی و بازی به چه رنگی تغییر می‌کنند.

دوستان شید شادی آزمایش اسید و باز را با بچه‌ها انجام دهید و نتیجه را در دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

اگر به آزمایش‌های علمی علاقمند هستید، نمونه‌های بیشتری آزمایش علمی برای کودکان ببینید.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه